Valg af Båndsav og Bordrundsav

Jeg er i tvivl om hvilken båndsav og rundsav jeg skal vælge.

Pladsen er træng, så indtil jeg om nogle år har et større værksted bliver jeg nødt til at have noget stående som ikke fylder alverden. Kan den tilmed flyttes rund med vil dette være et stort plus.
Jeg har søgt nettet igennem og man bliver jo både klogere men også langt mere i tvivl og forvirret :)
Jeg har gode erfaringer herinde, - folk virker kompetente, så derfor vil jeg gerne have jer med på råd.

Hvilken båndsav er pengene værd?

Hvilken rundsav er pengene værd?

Jeg ved det afhænger meget af hvad jeg skal bruge den til.
Så det tætteste jeg kan komme et svar er at den skal kunne løse diverse gør "det selv opgaver/snedkeropgaver".
Jeg er dog med på at det er begrænset hvor store projekter jeg kan lave på sådanne save da ydeevne og størrelse ikke er lige så kraftig som på de større "industri" maskiner.
Når jeg får et større værksted er håbet at finde nogle kraftfulde brugte støbejernsmaskiner på den blå avis. Men det stiller krav til plads og den har jeg ikke pt. hvorfor jeg søger hjælp gennem jeres erfaring.

Der er 2 ting som jeg vægter højt;

Præcision og ydeevne.

Den skal være kraftfuld nok til at den med en portion overskud kan save i både bløde og hårde planker.
Den skal være præcis og pålidelig med et godt land.

Hvilken styrke skal jeg som minimum have på begge maskiner for at det bliver dejligt at arbejde med?

Budget er 5000 pr. stk.

På forhånd tak.

Ps. Dem jeg har haft i tankerne er;

Bordrundsav: Bosch GTS 10 XC (set til 4999)

Båndsav: Metabo Bas 318 (set til 3999)

Båndsav: v Basato 3 (set til 4600)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du 400 V til rådighed? Det udvider nemlig mulighederne.

Bosch GTS 10 XC, det er en god maskine, men hvor har du set den til 4999?
Jeg kan kun finde den til 5295, men jeg venter med at købe den til de indefrosset feriepenge kommer. ;-)

Hej Henrik.
Det er rigtigt, nu står den til 5295. I de første 14 dage af september havde de den dog til 4999.
Har du prøvet denne maskine?
Kan se at der er godt med kræfter i. Men efter at have set en del videoer er der mange der klager over slæden, som der er slør. Landet er der også nogen der klager lidt.
Var ude og prøve at rive lidt i den den anden dag, og må indrømme at slæden var der slør i. Geringsanslaget ligeledes, men det lader til at stor set alle disse “ikke-stationære” Bordrundsav døjer med præcis samme problemer. Bare ærgerligt når vi trods alt snakker over 5000 kr.

Er der iøvrigt nogen der kender til record powers båndsav? Den hedder BS350S. Den virker god og stabil med en stærk motor og stor bord af støbejern. Nogen der kender til den og kan tale for og imod?

https://www.dorchdanola.dk/recbs350s-ep.html?gclid=EAIaIQobChMIl8b245uC7AIVB9-yCh00zQL1EAQYAiABEgKkzfD_BwE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis