Skjule rør, ventilations spørgsmål:)

Hej alle super skarpe med hænderne skruet rigtigt på:)

Jeg har nogle irriterende rør på et værelse som jeg er i gang med at skjule, og jeg mangler hjælp!
Det er en faldstamme og nogle vandrør, der hvor der mangler at blive sat en plade i nederst, bliver det med en form for "lukke funktion", så jeg hurtigt kan se om der opstår utætheder.

Men mit spørgsmål lyder på ventilation, der skal gerne komme luft til så der ikke bliver skabt kondens etc.

Øverst er der ca 1 cm hele vejen rundt hvor der er "åbent", og desuden er der plads omkring røret. Er det nok ventilation, eller skal der mere til?

Anders
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke ventilation hvis det kolde rør isoleres. Men 1 cm skader naturligvis ikke, eller den tolerance du har øverst omkring faldstamme.
Når du isolerer den kolde med de anviste rør skåle, så skærer du skrå omkring samlinger Og tætner det yderligere ved at bruge tape over samlinger.
Så du må desværre have hele pladen af igen, for uden isolering vil den kolde få så meget kondens at det vil løbe ned af den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange takker:)
Jeg har 4 rør, hvilke skal isoleres. De 2 yderste virker varme?
De 2 rør (sorte) til venstre kunne være rør til omvarmning - er det ene ikke betydeligt koldere end det andet? Røret til højre ser ud til at være galvaniseret. Det tyder på at det er brugsvand. 

Søren O
Der er altid en god ide at isolere rørene - det reducerer varmetab. Skal koldtvandsrøret isoleres "efter bogen", skal det være damptæt. Brug f.eck. Rockwool rørskåle med alufolie yderst og alutape ved samlinger. I dit tilfælde vil jeg ikke vurdere at det er nødvendigt at gøre så meget ud af det.

Søren O
Jeg synes de ser lige galvaniserede ud i fittings, så det er svært ud fra billedet at fastsætte.
Hvad her du ovenpå som rørene går til. Er det afløb fra toilet og så vand ti cisternen samt retur og frem til en radiator.
Hvis toilettet har stået ubrugt et par timer og du så skyller ud, så vil du mærkbar kunne føle hvilken der er det kolde brugsvand. Den vil blive lidt koldere når vandet strømmer igennem, hvorimod de 2 lune vil fastholde temperatur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor ikke bare køre skåle på alle?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis