Cirkulationspumpe oliefyr

Halløj!
Jeg har et ældre oliefyr som laver fint brugsvand og varme til min gulvvarme og radiatore, dog har jeg haft pumpen slukket hele sommeren og først tændt den nu, pumpen tænder i displayet men det er somom den ikke pumper vandet rundt, der blir voldsomt varmt på tilgangen til pumpen men ikke på afgangen..
Pumpen er selvudluftende så jeg frygter lidt den er groet fast eller blot død grundet min manglende motionering sommeren over 😰
Den summer når den starter men vanden kommer ikke igennem, skal der en, jeg har brugt det gamle banke trick men det hjalp ikke..
Skal jeg satse på at pumpen er afgået ved døden/ sat sig fast?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis pumpen bliver varm når du tænder for strømmer er den sikkert ikke brændt af. Hvis pumpen kører, vil du kunne høre forskel (læg øret ind på pumpen) når du tænder og slukker for strømmen.
Er pumpen groet fast, så tap vandet af dit anlæg, som hvis du vil udskifte pumpen. Så fjerner du de 4 skruer som fastspænder motordelen. Så kan du afmontere motordelen, og forsigtigt prøve at dreje "pumpehjulet".

Søren O
Hvis pumpen er af den type med en skrue i i midten, kam du nøjes med at skrue skruen ud og stikke en skruetrækker ti akslen og dreje den lidt, så bør pumpen køre igen. Det er så ikke nødvendigt at tappe vandet af anlægget. Der kommer lidt vand ud under operationen.

fase
Hvis det er en Grundfos Alpha 2 lavenergi pumpe kan man godt komme til at dreje pumpeaksel hvis den har sat sig fast, det kræver bare at man lige fjerner styring fra selve pumpehuset for at komme ind til skruen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis