shunt på fremløb

Nogen der har forstand på dette. ??
Har fået sat ny stokerkedel op,i den forbindelse var det min plan at få sat en shunt på mit fremløb, bare en manuel en. primært da det er ældre installation hvor gulvvarme er koblet direkte på, og kun styret af en retur ventil.  Har svært ved at få varme i hele gulvet, uden at det pågældende rum bliver for varmt (70 graders fremløb ). Min antagelse var at laver fremløbs temp. vil være lig med større flow og mere jævn varme.  Men VVS manden frarådede det,  mente at jeg så for alvor ville få "kolde pletter på gulvet"  det bedste jeg kan gøre at at hæve ydelsen på cirkulationspumpe  så vandet i slangerne kommer hurtigere hen til retur ventilen,  Ellers skal det være en vejr shunt der skal installeres, ifølge mandens mester.   ??.  giver det overhovedet mening, om jeg reguleret eller den selv gør det er vel hip som hap, eller ??  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din returventil åbner og lukker i forhold til returvandets temperatur. Det betyder, at uanset fremløbets temperatur styrer returventilen returtemperaturen. Det perfekte ville have været en termostatventil på fremløbet og evt. en returtermostat på returen. Termostatventilen på fremløbet justerer rumtemperaturen og returtermostaten sørger for at vandet er afkølet nok. Skal det være helt perfekt er termostaten på fremløbet med fjernføler monteret i gulvet, Det er så gulvtemperaturen, der bliver reguleret. Hvis termostaten på fremløbet sidder tæt på gulvet registrerer den fint gulvtemperaturen og regulerer derefter. , 

fase
så hvis indløbs temperatur er laver vil rummet/gulvet blive koldere ved samme indstilling på returvent.
Jeg holder nu med dig i at du får en mere jævn gulvtemperatur ved lavere fremløbstemperatur. Det giver også et større flow i rørene. Du skal måske skrue lidt mere op for returtermostaterne for at opnå samme varme, men det er vel egentlig ligegyldigt - du får bedre komfort.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis