Trægulv mangler fer not ?

Hej gruppe

Jeg har brug for jeres håndværksnilde.

Idag har jeg købt dejlig Wiking Ask trægulv (22mm) som har været lagt og brugt i kun 3-4 år. Skulle kun af med 700kr for 46 kvm :)..

Dog er det self et lille problem: 
Fer-not på langsiden er intakt, men i bredden (de korte sider) er de gået i stykker :(

Hvordan kan jeg lægge disse gulv på beton ved kun at bruge fer-not på langsiden? 
Er det muligt/holdbart? 

Give me advice/help please :)
Vh

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fræse en not i endestykkerne, med en overfræser, og så lægge en "løs" fer ind.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. Det læste jeg om her: https://goerdetselv.dk/haandvaerker-teknikker/haandvaerkerteknik-saadan-samler-du-to-traeplader-kant-mod-kant-saa-det

synes det kræver en vis teknisk snilde (som jeg ikke har) at lave fer/not så det “tager/fanger” fat præcist overfor hinanden :/ og at skabe en lige flade med gulvet..

kunne man ikke “bare” undvære fer-not i enderne?

Min bedste overbevisning er, at nej det kan du ikke bare undvære. Men samtidig ser det da ikke ud til, at der overhovedet har været not og der i enderne? Er det noget han har skåret præcist af, uden at ramme oversiden?

Har han evt skåret dem med kap sav, så kan det jo være de ikke er 100 procent ligeskårne i vinkel? 

Mvh. Christian M
 

🤷🏻‍♂️
Det var denne skr forklaring jeg har fra sælger:

“Gulvet var limet i enderne og en stor del fererne er knækket og sidder i not'en på det tilstødende bræt. Der skal således lægges noget arbejde i at skære dem til så der er ikke kommer gab.”

“Klik-systemet på langsiderne er rigelig intakt til genbrug, på kort-kanterne skal der rettes til på en del af plankerne før de kan lægges helt tæt”
Annonce
Rådet med at skære fer/not er den rigtige vej at gå (Efter du har renskåret enderne).
Hvis du ikke har mod til at skære en not gang med en overfræser kan jeg anbefale en lamelfræser som fx denne: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/mitsutomo-lamelfraeser-900w
Til en sådan lamelfræser bruges fisk/kiks/fladdyvel som disse: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/fladdyvel-sortiment-t-lamelfrae
Din gør-det-selv artikkel er forkert med at en overfræser/lamelfræser enten skal anvendes fra over eller undersiden. En fræser skal altid anvendes fra oversiden for at tage højde for evt unøjagtigheder i tykkelsen af det du fræser i.
Kan LAMELFRÆSEREN fræse i nøjagtig/præcis mål i alle endestykker?.. jeg har nemlig ellers ikke kompetencerne :)

- kunne man måske nøjes med at LIME endestykkerne sammen med trælim?

selaipek skrev den 14-09-2020 15:48:51

Kan LAMELFRÆSEREN fræse i nøjagtig/præcis mål i alle endestykker?.. jeg har nemlig ellers ikke kompetencerne :)

 Ja hvis du er omhyggelig, bliver det super nøjagtigt, men som nævnt i andet indlæg, fræs fra oversiden så landet ligger imod der....


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis