Flytte/løfte skorstenspibe

Hej.
Jeg har muligvis fået en nyere muret skorstenspibe op under neglene. Den passer rigrigt godt til vores hus, som idag er udstyret med en rå isokern/scancore pibe Det eneste problem er at den står på et eksisterende hus.
Er nogen der har erfaring/ideer til hvordan en skorstenspibe kan løftes af i et helt stykke. Der skal en kran til, men hvordan og hvor kan man løfte i sådan en? Taget skal skiftes der hvor skorstenen sidder idag
Vh
Søren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ingen erfaring, og dog. I forbindelse med at jeg selv skulle mure 2 nye skorstens piber undersøgte jeg det lidt. Der findes faktisk murerfirmaer som murer skorstenen på gulv niveau, og så løfter det hele på plads med en kran. Jeg kunne ikke lige overskue det, og med eget arbejde så måtte det tage den tid det tog for at lave stillads og bære det hele op.
Man stiller oftest skorstenens piben på en støbt cement " flise" nede under rygning. Naturligvis med hul i midten. Det vil nok være noget med en vinkeljernsramme ind under denne flise, med vinkeljern op ved hjørnerne. Det skal laves på en måde så rammen kan skrues sammen og dermed skilles ad igen.
Der skal noget kran til hvis den ikke kan stå helt tæt på huset. Skorstens piben kan nemt veje 1000 kg hvis den har lidt højde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvordan vil du montere den ny skorstenspibe på din skorsten? Hvis din skorsten ikke har en plade at sætte skorstenen på, kan du ikke bare sætte piben på din skorsten. Hvis skorstenspiben ikke hviler på en plade, hviljket normalt kun forekommer ved isokern skorstene, tvivler jeg på at du med et par stropper kan løfte den. 

fase
Med en god ramme af vinkeljern og støtte på hjørner kan det gå. Men det hjælper hvis hjørnestøtter strammes godt sammen. Når den lander, så lægger man en pølse mørtel inden for hvor vinkeljerns rammen lander. Så kan man håbe på lidt plads til at trække ramme dele ud.
Man skal naturligvis indrette det så man løfter i hjørnestolper.

Piben skal monteres på  en nyere dobbelt modul isokernskorsten. Planen er at skære min eksisterende pibe ned under tagryggen , lave en plan anlægsflade og lime den nye pibe fast med mørtel eller fliseklæb.
Kranen kan holde helt op af huset og havde også selv tænkt noget med en ramme....
Tror du ikke, det i sidste ende er både billigere og et bedre resultat, at mure en ny pibe? Kran både af og på. Usikkerheden med montage og specielt din ide med lim (??), overskygger en ny opmuring.

Annonce
uldal skrev den 12-09-2020 15:00:00

Tror du ikke, det i sidste ende er både billigere og et bedre resultat, at mure en ny pibe? Kran både af og på. Usikkerheden med montage og specielt din ide med lim (??), overskygger en ny opmuring.

Den eksisterende skorsten er "limet" sammen med fliseklæb, efter producentens anvisning, så det tænker jeg er nok skal holde.

Økonomisk er jeg ikke få meget i tvivl at det godt kan betale sig.

Ved du om de nnye pibe passer ned over din nuværende skorsten? Inden du ser dig om, har du investeret et par tusinde  i kranhjælp. Hvad med at pille piben ned sten for sten og bygge den op på din skorsten.

fase
S. Fabrin skrev den 12-09-2020 16:32:03

Ved du om de nnye pibe passer ned over din nuværende skorsten? Inden du ser dig om, har du investeret et par tusinde  i kranhjælp. Hvad med at pille piben ned sten for sten og bygge den op på din skorsten.

Jeg skal have tjekket målene inden jeg ringer til kranmanden. 

Kommer ikke til at mure skorstenen op sten for sten.
Når man skal mure en skorstens pibe op på stedet, så er der en anselig udgift til at få lavet stillads omkring så man kan have sig selv, nogle mursten, en balje mørtel, en spand vand mm. Der skal også rækværk så man ikke falder ned. Fordelen ved den færdige er at man kan ordne meget fra tagstige.
Her er en kran på vej med en skorstens pibe. Jeg ser at det firma jeg har set lave det har adresse  allanbruhn.dk

Hvis den passer i mål ville jeg ikke betænke ved og gøre det. Krantimer er ikke så dyre længere som de var engang og i forhold til at mure på stedet kan det ikke andet end betale sig og flytte dem. Du kommer langt for 5000 hvis du skal flytte en skorstenspibe 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis