Nybygget brugt terrasse

Jeg har netop afsluttet mit hid til største byggeprojekt hvor jeg har bygget et bålsted + en terrasse af brugte terrassebrædder.

Ville høre om det giver mening at pudse det færdige resultat, bare sådan en hurtig tur også eventuelt give det noget lak eller andet?

På forhånd tak for feedback! Jeg er helt ny i det her, så håber at kunne finde nogle gode råd og tricks herinde :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville under ingen omstændigheder give den lak, du kan IKKE undgå at den vil afskalle på et tidspunkt og ved bare det mindste fugt i brædderne hæfter lakken ikke ved og det vil se meget grimt ud. Men det vil ikke være nogen dum ide at slibe brædderne og så give dem noget træolie det ville være med til at forlænge levetiden samt minimere revne dannelser.
Terrassebrædder giver man olie, og ikke lak, som mfrost skriver.

Alt udendørs træ skal generelt have olie og ikke lak. Lak bliver til en hård skal som ligger uden på træet, og fugt inde fra træen vil trykke lakken ud. Derfor benyttes olie som trænger ind i træet, hvor det bliver siddende. Olie er desuden meget fleksibelt og arbejder med træet.

Træet skal være tørt hvis du påfører olie. Dvs. det skal helst ikke have regnet i et par dage når det påføres. 

Elektronikteknikeren
mfrost skrev den 11-09-2020 06:25:04

Jeg ville under ingen omstændigheder give den lak, du kan IKKE undgå at den vil afskalle på et tidspunkt og ved bare det mindste fugt i brædderne hæfter lakken ikke ved og det vil se meget grimt ud. Men det vil ikke være nogen dum ide at slibe brædderne og så give dem noget træolie det ville være med til at forlænge levetiden samt minimere revne dannelser.

 Super fint svar, jeg vil slibe og give olie så! Er det bedst at gøre nu her inden det bliver vinter? 

Ja - bedste tidspunkt er august - afhængig af regn. Dit træ skal helst være under 15 % fugtighed for at det bliver godt. Du kan købe en fugtighedsmåler for 150 kr.
Du kan vælge at give den laserende træbeskyttelse. Det holder efter min erfaring meget længere og pænere end olie - hvis man vel og mærke kan leve med at det får en farve. (Sort bliver meget varm for fødderne) Laserende træbeskyttelse er olie med en mindre andel pigment end dækkende træbeskyttelse. Det trænger længere ind og lægger sig ikke uden på som træbeskyttelse og skaller derfor ikke pga gangslid, men giver en mere lukket overflade end olie.

Mvh Troels
Fantastisk svar! Jeg kan se at vejrudsigten er med mig, det skulle bliver super dejligt vejr her i den kommende uge. Så jeg vil prøve at satse på at jeg allerede kan få gjort det her midt på uden.

Jeg er virkelig imponeret over hvor fin viden og respons man kan få her på siden.
Faldt tilfældvis over denne platform her i den her uge og jeg kan godt mærke at det bliver en af mine mest besøgte hjemmesider fremover 😄

Tusind tak for hjælpen
Annonce
Hvis du vælger at slibe, så vær opmærksom på skruerne, at du ikke sliber dem blanke, for så ruster de. (medmindre du da har brugt rustfrie skruer)


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 13-09-2020 23:03:27

Hvis du vælger at slibe, så vær opmærksom på skruerne, at du ikke sliber dem blanke, for så ruster de. (medmindre du da har brugt rustfrie skruer)

 Det er hermed noteret! Jeg har brugt en masse forskellige skruer, så jeg skal nok være opmærksom når jeg sliber 😊

Tænker også kun det bliver en let og hurtig omgang de får.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også