Beslagskruer der knækker/ruster hurtigt

Hejsa
Jeg er ved at bygge et fritidshus, huset bliver opført i almindelige reglar 145mm*45mm, og bundremmen i huset, har jeg valgt at udføre i trykimp. Træ med samme mål.
Problemet lyder på, at jeg har valgt at bruge nogle ganske almindelige Simpson Beslagsskruer, med C2 (outdoor, but covered)
Har oplevet, at en del af de Simpson skruer jeg har brugt er knækkede eller rustede en del, når jeg har skruet dem ud, eftersom jeg skulle rykke på nogle af regalerne....
Huset er lukket nu, og stod cirka 3-4 måneder udefør det blev lukket i sommerperioden og umiddelbart nægter jeg at tro, at så kort tid ude i vind og vejr kan få dem til at knække/ruste, så meget. Dog har jeg bemærket, at mange af de skruer, som knækker og ruster er dem der er skruet ned i den trykimp. Bundrem, dem som sidder i de normale reglar, er hverken rusten eller noget. Kan det være syre indholdet idet trykimp. Der påvirker dem?
Sleb også betondækket efter skellet var lavet, kan betonstøvet påvirke skruerne??
Nogle der eventuelt har et svar på det problem, jeg har?
Mvh Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sker ofte fordi det trykkede træ stadig er vådt hos byggepuscherne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bl.a. i bogen TRÆ65-Taglægter anbefaler man ikke at bruge hverken Varmgalvaniseret eller Rustfri A2/A4 skruer i Trykimptræ, pga. faren for mere eller mindre overvridning af skruerne, således at skruen mister sin fulde styrke, uden at det kan bemærkes ved montagen.

NKT Fasteners anbefaler Climate G3 i Trykimptræ.
GSH skrev den 11-09-2020 09:07:44

Bl.a. i bogen TRÆ65-Taglægter anbefaler man ikke at bruge hverken Varmgalvaniseret eller Rustfri A2/A4 skruer i Trykimptræ, pga. faren for mere eller mindre overvridning af skruerne, således at skruen mister sin fulde styrke, uden at det kan bemærkes ved montagen.

NKT Fasteners anbefaler Climate G3 i Trykimptræ.

 Hvorfor er det lige ved trykimp. Træ? Mvh Søren 

Som Rantzau skriver kan Trykimp være mere eller mindre fugtigt, ved leveringen, ligeledes selv om det bliver tørt, indeholder det stadig væk salte, som giver korrosion.

Faren ved Varmgalvaniseret og Rustfri A2/A4 skruer er at man kan komme til at vride dem mere eller mindre over, uden at det kan bemærkes ved montage.
Varmgalvaniseret og Rustfri A2/A4 skuer har en væsentlig større sejhed, man kan f.eks. komme til at vride dem halt over uden at det bemærkes.
Hvis det indgår i en belastende konstruktion kan det blive, i den grad, fatalt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis