Udvidelse af udskæring i stenbordplade

I forbindelse med at vi skal have en ny kogeplade har jeg brug for at gøre det eksisterende hul i bordpladen, som er en 30mm stenplade, en anelse bredere - mere nøjagtigt 10mm i hver side (fra 860 til 880 mm). Har i en anden tråd her på siden læst at det burde kunne gøres med en vinkelsliber med en diamantklinge. https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/226188/s/skaere-stoerre-hul-i-granitbordplade
Er det ligegyldigt hvilken diamantklinge der bruges? Er der noget jeg skal være opmærksom på når det "kun" er 1 cm der skal skæres af? Og er der et trick til at få det skåret rimeligt lige? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt malertape på og skær efter det. Alt efter evner kan det gøres meget præcist. Det behøver ikke at være millimeter præcist.
Har du mulighed for at afmontere pladen og gøre det udendørs ? Det vil støve HELT vildt !!!

Da det kun er nogle korte snit behøver du ikke at købe den dyreste klinge. Bare en der er lavet til at skære i sten.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Lej/lån en vinkelsliber på skinne (festool f.eks.). Hvis der er tale om en nedsænket plade skal skæringen laves med en dyr, frisk klinke for at det bliver så pænt som muligt. Hvis ikke gør det knap så meget.

Det støver rigtig meget med noget støv der kommer ind overalt. Så støvvæg op og en støvsuger i røven af klingen.
Jens J. skrev den 10-09-2020 13:02:36

Sæt malertape på og skær efter det. Alt efter evner kan det gøres meget præcist. Det behøver ikke at være millimeter præcist.
Har du mulighed for at afmontere pladen og gøre det udendørs ? Det vil støve HELT vildt !!!

Da det kun er nogle korte snit behøver du ikke at købe den dyreste klinge. Bare en der er lavet til at skære i sten.

 Tak for svaret, det lyder som om det er noget jeg kan kaste mig ud i. Mht at afmontere pladen, så har jeg ingen anelse om hvordan sådan en er sat fast? Der er en lille fuge ind mod væggen og i enderne ind mod nogle højskabe.

Henrikhp skrev den 10-09-2020 13:07:20

Lej/lån en vinkelsliber på skinne (festool f.eks.). Hvis der er tale om en nedsænket plade skal skæringen laves med en dyr, frisk klinke for at det bliver så pænt som muligt. Hvis ikke gør det knap så meget.

Det støver rigtig meget med noget støv der kommer ind overalt. Så støvvæg op og en støvsuger i røven af klingen.

 Pladen skal ikke nedsænkes. Men der skal limes to skinner/beslag i hver side som kogepalde skal klikkes ned i. Så er lidt i tvivl om hvor lige og jævn snittet skal være.

Gregeren skrev den 10-09-2020 13:34:16

Kan den gå i hvis du dropper skinnerne?

 Jeg har ikke købt kogepladen endnu, så har kun monteringsvejledningne online (Siemens). Jeg tænker godt man kan undvære skinnerne, men så kommer kogepladen til at ligge løst og så skal den vel ha noget fuge eller lign?  Den nuværende kogeplade (ATAG) er fæstnet med noget dobbeltklæbende strimmel under den del af kogepladen der går ud over hullet. Det er er formentlig noget der fulgte med. Det er i hvert fald beskrevet i monteringsvejledningen.

Eller tænker du på om den kan gå i det nuværende hul? 

Hvis du lægger kogepladen løst i, kan du klæbe en tynd strimmel fugebånd i den del, der hviler på kanten af bordpladen. Du kan også bruge samme metode som din nuværende kogeplade er fæstnet med. Du skal ikke lime den fast, for kogepladen skal kunne tages op uden at bruge vold, som er nødvendig, hvis du limer den fast.

fase
S. Fabrin skrev den 10-09-2020 15:13:11

Hvis du lægger kogepladen løst i, kan du klæbe en tynd strimmel fugebånd i den del, der hviler på kanten af bordpladen. Du kan også bruge samme metode som din nuværende kogeplade er fæstnet med. Du skal ikke lime den fast, for kogepladen skal kunne tages op uden at bruge vold, som er nødvendig, hvis du limer den fast.

Nej jeg har bestemt ikke tænkt mig at lime den. Men det fugebånd skal vel være tæmmelig tyndt for at kogepladen ikke er løftet fra borpladen og giver et synlig mellemrum?

Ja, fugebåndet skal være tyndt for ikke at give et synligt mellemrum mellem bordplade og kogeplade. Ved du, om der følger sådan et fugebånd med som tætning til din kogeplade? Det kunne tænkes, at det fulgte med.

fase
Ravn666 skrev den 10-09-2020 13:56:20

 Jeg har ikke købt kogepladen endnu, så har kun monteringsvejledningne online (Siemens). Jeg tænker godt man kan undvære skinnerne, men så kommer kogepladen til at ligge løst og så skal den vel ha noget fuge eller lign?  Den nuværende kogeplade (ATAG) er fæstnet med noget dobbeltklæbende strimmel under den del af kogepladen der går ud over hullet. Det er er formentlig noget der fulgte med. Det er i hvert fald beskrevet i monteringsvejledningen.

Eller tænker du på om den kan gå i det nuværende hul? 

 Ja jeg tænker at du måske kan undvære at skære hvis du dropper skinnerne helt. 


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også