Klinker på afskallende kældergulv

Hej alle - jeg håber på et input fra nogen med mere gulverfaring end jeg selv :).

Jeg har en plan om at lægge klinker på mit gamle betonkældergulv. Huset er fra 40erne og tidligere ejere har malet gulvet af flere omgange. Malingen skaller mange steder af. Min plan er at bruge selvnivellerende gulvspartel og så klæbe fliserne ovenpå det.

Er det nødvendigt at fjerne den gamle gulvmaling - eller er det spildt arbejde at fjerne andet end det der sidder løst og kan skrabes af?

Bør jeg indtænke radonsikring mellem gulv og klinker? Det skal siges, at jeg har målt niveauet til gennemsnitligt ~50 Bq/m3 over de sidste 12 måneder, så problemet er vist ikke så stort.

Mvh,

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt løs maling skal fjernes. Hvis det resterende sidder godt fast og underlaget ellers er plant, så er der intet i vejen for at du springer over brugen af selvnivellerende og bare klæber nye klinker direkte på underlaget.
Men det kunne måske være godt givet ud at køre det over med en stålbørste på vinkelsliber, hvis du er bekymret for vedhæftningen.

Jeg tænker mere at du skulle etablere varmegenvinding og udlufte den smule radon i stedet for at forsøge dig med en radonspærre.
Tak for det hurtige input. Gulvet er desværre ikke helt så plant som man kunne ønske sig, der er vel ujævnheder på omtrent 1-2 centimeters dybde rundt omkring i rummet. Jeg tror jeg giver stålbørsten et skud - omkring udluftning, så glemte jeg helt at tilføje, at jeg har indkøbt en duka one pro netop til formålet. Så det er godt at høre, at det er en vej at gå.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også