Støbt havedam er utæt

Hej, 
Jeg har en gammel havedam på cirka 100m2, som er støbt for cirka 80 år siden. Den er løbende blevet repareret gennem årene. Jeg flyttede ind for cirka tre år siden, og sidste år tømte jeg havedammen for at rense den. Jeg brugte en højtryksrenser, hvilket nok ikke var den bedste ide. Lige siden har den været utæt. Der er ingen synlige revner og sprækker i betonen, men måske har højtryksrenseren i kombination med at dammen stod tør, alligevel ødelagt den. Jeg vil meget gerne reparere den uden at skulle til at støbe på ny. Jeg har også overvejet bassinfolie, men formen på og dybdeforskellen i havedammen, ville gøre det meget svært. Således er mit spørgsmål, er det muligt at smøre et tyndt lag beton oven på den eksisterende beton eller er det helt forkert? Findes der andre og bedre måder at reparere den på uden at det koster en herregård?
Mvh.
Thomas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke at beton er den rette løsning. Jeg har tætnet min MEGET mindre havedam med LIP vådrums sikring. Det kan holde til en lille smule revne dannelse, hvis det er der er problemet. Har du mistanke til et område så er det jo ret billigt. Der anbefales 1,7 kg / kvm ved badeværelser. 12 kg kan købes til lidt over 400 kr. Og mon ikke du kan presse prisen lidt ved større mængder. Skal hele bassinet have et lag så skal du bruge 4-5 spænde med 12 kg. Det bliver så et par tusinde.   De fleste herregårde koster væsentlig mere    

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej,
Tak for svar. Jeg havde slet  ikke tænkt på at bruge Lip vådrumssikring. Jeg troede kun, at det kunne bruge indendørs, men kan godt se fidusen. Desuden er 2000kr jo forholdsvis billigt sluppet, hvis det kan klare problemet. 
Der er lidt forskellige løsning som du kan bruge
Den nok bedste løsning også den dyreste at give den en gang glasfiber.
Ellers hvis du hellere vil bruge en cementbaseret produkt, så kan du overveje vandex
Den billigste løsning er nok at give den flydefoile
https://www.koiimport.dk/pi/Flydende-folie-30-ltr_5745670_189928.aspx
superbo skrev den 10-09-2020 01:43:27

Der er lidt forskellige løsning som du kan bruge
Den nok bedste løsning også den dyreste at give den en gang glasfiber.
Ellers hvis du hellere vil bruge en cementbaseret produkt, så kan du overveje vandex
Den billigste løsning er nok at give den flydefoile
https://www.koiimport.dk/pi/Flydende-folie-30-ltr_5745670_189928.aspx

 Hej, 

Tænker du på Vandex BB75? Hvor tykt et lag, skal jeg "smøre" på? 
Flydefolie som der også henvises til bliver tilsyneladende ca. 30 % dyrere end LIP vådrums membran. Den er dog som beskrevet direkte beregnet til opgaven.
Der hvor jeg tror mere på en af de 2 nævnte produkter ( vådrumsmenbran eller flyde folie ) er deres fleksibilitet. Altså hvis der er små revner der udvikler sig lidt, så vil ikke fleksible produkter hurtigt revne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
artaud skrev den 10-09-2020 21:29:09

 Hej, 

Tænker du på Vandex BB75? Hvor tykt et lag, skal jeg "smøre" på? 

Mener det 3mm, men det er relativt dyrt 

ev elmand skrev den 10-09-2020 22:39:30

Flydefolie som der også henvises til bliver tilsyneladende ca. 30 % dyrere end LIP vådrums membran. Den er dog som beskrevet direkte beregnet til opgaven.
Der hvor jeg tror mere på en af de 2 nævnte produkter ( vådrumsmenbran eller flyde folie ) er deres fleksibilitet. Altså hvis der er små revner der udvikler sig lidt, så vil ikke fleksible produkter hurtigt revne.

 Kan ikke helt følge dine priser 

Med lip som koster 400kr for 12 kg og et forbrug på 1.7kg/m2
12/1.7 = ca 7m2 pr spand
400/7=57kr pr m2

Mens flydefolie koster 1575 for 30l og forbrug på 1l pr 1.5m2
30*1.5 = 45m2 pr spand
1575/45= 35kr/m2

Som jeg lige kan se så flydefolien noget billigere.
superbo skrev den 10-09-2020 23:22:56

 Kan ikke helt følge dine priser 

Med lip som koster 400kr for 12 kg og et forbrug på 1.7kg/m2
12/1.7 = ca 7m2 pr spand
400/7=57kr pr m2

Mens flydefolie koster 1575 for 30l og forbrug på 1l pr 1.5m2
30*1.5 = 45m2 pr spand
1575/45= 35kr/m2

Som jeg lige kan se så flydefolien noget billigere.

 Men er det nok med et lag flydefolie? Jeg har engang læst, at man også kan lave en betonblanding med cement og strandsand i forholdet 1:1, og så simpelthen svumme bunden af havedammen. Jeg ved dog ikke om det er nogen holdbar løsning? Det lyder mere som om vådrumsmembram eller flydefolie, er det rigtige. 

Det billigste som du lige kan prøve først, er at købe en dunk vandglas og smøre ud med en malerrule eller stor pensel.

Det er flydende som vand og skal trække ind i betonen hvor det binder sig og krystaliserer.
Herved tætner det betonen i de små porrer.
Det dur dog ikke ved egentlige revner.

Vandglas bruges af keramikere til at gøre porcelæn vandtæt. f.eks. lerpotter.

Du kan købe det i 5l dunke.
Hvis du har deciderede revner skal de lappes med beton eller cementvælling først, men det gælder for alle produkter du kan smøre på.
Læs mere hos forhandleren her:

Link

Det tætner åbenbart også betontuneller mv. så det er nok ikke helt dumt.

Fås endnu billigere her, og til opblanding :

Link


Elektronikteknikeren
Her er lige et par billeder mere af havedammen uden vand. Så er det lidt nemmere at se, det der skal repareres. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også