fugtig garage

jeg har en beton garage der er lavet om til rum med fliser på gulvet og dør og vindue sat i hvor port var.
Der er et lille vindue i den anden ende af garagen.

Den ligger i kælderniveau op af husets kælder.

har fået sat en ventilator 100 mm i men den kan ikke holde fugten nede.
har en affugter stående der kan holde fugt nede, men ikke helt og den er osgå lidt dyr i strøm.

Nå men så længe jeg kun brugte det til opbevaring har jeg ikke rigitg fået gjort mere.
Nu vil jeg bruge det til et lille kontor.
Dogikke et hvor jeg skal sidde særlig meget.

Jeg tænker simpelthen at installere en varmepumpe, så der kan holdes en temp. på minimum 10 grader om vinteren og skrue op hvis jeg skal være der.
samme varmepumpe kan vel også holde fugten nede om sommeren?
luft til luft tænker jeg.
De koster 15.000kr hvilket ikke afskrækker mig.

Bør jeg evt. føre husets radiatorer derud i stedet for, som sidder lige inde på anden side af kældervæg.?

Giver det mening?

Katmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nød til at finde ud af hvor fugten kommer fra. Nedefra? Fra væggene? Utæt tag? Kondens?
Så kan du tage den derfra, ellers bliver det dyrt i længden.
Hvem kan finde ud af det for en?
Men et alternativ er måske en DUKA ONE løsning + en varmekilde?.

Dyrt i længden?
Mine forældre har en varmepumpe i uisoleret sommerhus.
Den holder temp. på 10 grader hele vinteren.
Det er ikke noget der koster dem store summer.

Katmus
Det er simpelthen manglende mulighed for frisk luft. Hvor du pumper luft ind skal det ud igen - i store mængder. har du ikke en tegning? Den er svær at forstå, under jorden og så med døre og vinduer??

 

Du kan overveje at lave noget omfangsdræn - det lyder til, at det kun er på to sider du skal gøre det, så det er overskueligt.

En varmepumpe kan helt sikkert tørre din garage op, men det er måske lidt overkill. Hvorfor ikke etablere noget ventilation fra kælderen til garagen - hvis du har varme på der - eller endda etablere varmepumpen i kælderen og trække noget luft over i garagen.

Mvh Troels
jeg har genvex lige på anden side af væggen i kælderen.
Men installatør dengang mente ikke det var smart at føre det ud i garagen.
Ville ellers være nemt.
Skal der så både blæs og sug derud?

jeg ved godt at en varmepumpe måske er overkill.
Men dete r ikke de 15.000 jeg bekymrer mig om.
Mere om det vil virke og måske også lidt strømforbrug
Men som skrevet er det ikke vildt i mine forældres sommerhus.

Katmus
Annonce
Det akn sagtens fungere - de fleste varmepumper har en affugtningsindstilling. Du bør sikre dig at fugten der dryppes af, ikke bare løber ned langs soklen igen. 

Mvh Troels
Har du målt fugtniveauet gennem året, så du rent faktisk ved hvor meget fugt der er i rummet?
Er der passende indsugning for blæseren? Mange glemmer at en udsugning kun virker hvis der er tilsvarende lufttilførelse til rummet...

Hvor mange m2 drejer det sig om?
At koble en ekstra radiator til bestående rør burde umiddelbart være det enkleste...

/Lars

Der sidder et vindue i den anden ende af blæser som står på klem.
Så der burde værelufttilførelse nok.

Jeg har vist haft min netatmo stående dernede og måle og mener den stod på omkring 78%
Men prøver lige igen.

Jeg tror sådan set også bare at den blæser jeg har købt er for ringe.

Men nu er problemet så blevet et andet.
Rum skal bruges så der skal både fugt væk og varme på.

Jeg har et mindre APS der skal bruge rummet og jeg køber jo bare en varmepumpe i firmaet.
Det erikke prisen der bekymrer mig så meget som det er den grimme udedel :-)

En fugtstyret blæser af rimelig kvalitet koster 1500 kr.
Et hul til kælderen og træk af rør og opsæt radiator o.s.v. løber hurtigt op i adskillige 1000 kr.
Så inden jeg ser mig om har jegbetalt en halv varmepumpe :-)
Det er derfor jeg tænker på den.

Katmus
Få fat i et hygrometer , så vi ved hvor tørt eller fugtigt garagen egenligt er , forøvrigt har vi i øjeblikket årets højeste luftfugtighed , modsat sidst februar hvor luften er knastør , ...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis