Spørgsmål om el-installation (kiprelæ bl.a.)

Jeg har ikke arbejdet med el i en del år og slet ikke det her.. så har lige lidt spørgsmål..

1.Kan i forklare slutte og bryde funktion? Og hvad vil det sige at et kip relæ feks.har 1 slutte og en bryde funktion?  eller 2 bryde funktioner. (NO og NC) skåret ud i pap til en 5årig.

2. Hvordan kan man se på et relæ om den har en NO eller NC? Er det udfra 1-2 og 3-4?

3. Hvor bruges en kontaktor typisk? Er det rigtig forstået, at de bruges til at styre en stor spænding, med en styrestrøm? gerne med eksempel på hvor de bruges

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til "Dengamlenok" på lds.
Som 5 årig er du nok ikke gammel nok  Humor kan forekomme.

1. En normal trykkontakt som du sætter fingeren på uden for døren for at aktivere ringeapparat, er en NO ( Normaly Open ) eller på dansk slutte kontakt. Der laves forbindelse når din finger trykker på knappen, og den afbrydes når fingeren er væk.
Det samme gælder i et relæ. Når der er spænding på spolen ( trækker magnetisk i et jernanker ) er der forbindelse igennem alle NO kontaktsæt
Det modsatte gør sig gældende ved bryde kontakt (NC ( Normaly Closed ) Her er der forbindelse igennem kontaktsættet når der IKKE er strøm på spolen i relæet.
Jeg har med vilje ikke nævnt kiprelæer da de skifter med en puls. Altså en kortvarig påvirkning. Men ellers gør det samme sig gældende at de 2 kontaktsæt virker modsat NO kan være sluttet men så er NC brudt. Men det synes jeg ikke findes i handelen, da det ikke med NC ofte ikke giver mening i forbindelse med kiprelæ.
2. Der er ofte diagram på front eller side af et relæ. Det er tegnet i spændingsløs tilstand. Så her ses NC kontakter som sluttede medens No kontakter er åbne. Men der er også et system i nummerering. Her en NC kontaktsæt 1 - 2 og NO kontaktsæt 3-4 Dette gælder ved styrestrøms kontaktsæt som sidste ciffer i kontaktmarkering Så hvis du ser 11 -12 / 21 - 22 / 13-14 / 23 - 24 / 33 - 34 Så er det et relæ med 2 NC og 3 NO kontaktsæt
Hovedstrøm del i motor relæ er ofte nummereret 1 - 2  / 3 - 4 / 5 - 6 eller med bogstaver.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand

Tak for svar  

Har jeg forstået rigtigt at slutte funktionen skal man feks bruge i en situation hvor der skal slukkes og tændes lys?

I hvilken forbindelse bruges bryde kontakten så? For her er vel spænding på indtil den bliver brudt? 
Du skal lige vente lidt til svaret er færdig. Jeg gemmer nogen gange midt i for ikke at miste et langt svar hvis jeg f,eks, søger på nettet samtidig.
3. Kontaktor bruges mange steder. Hvor noget automatisk styring skal have noget tændt, Hvor en lille strøm skal tænde for en større strøm ( nogen gange også en lavere spænding som tænder for 400 v)
Som jeg skrev så er der oftest ingen mening i at have en bryde funktion i et kiprelæ. Man trykker på knappen og lyset tænder. Men i andre situationer kunne bryde funktionen bruges til at spærre for noget når du har tændt dit lys.
Det kunne være at der skal slukkes for udsugning eller varme når du tænder for vindues åbner. Bare et tænkt eksempel.
Så ville styring til varme gå igennem NC kontakten, og der slukkes medens vinduet åbnes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar! Det giver lidt mere mening nu, tak fordi du tog dig tiden :)

Jeg er selvfølgelig åben over for alle der har input
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis