Vintervedligeholdelse opstaldet MC

Jeg har mc'en staldet op for vinteren, men det kribler jo allerede igen og derfor går jeg og småpiller lidt med lidt vedligeholdelse... !

På mit i øvrigt ret nye batteri fabrikat Varta er der selvfølgelig en min. og max. angivelse for væskestanden og den er umiddelbart inden for afgrænsningerne. Men på siden står der noget der ligner " .... pour acid" altså hæld syre på. Hælder man ikke destilleret vand på et batteri?

Jeg sætter batteriet på ( MC står i uopvarmet lokale) ca. hver måned og drejer starten. Har fået at vide, at det skulle være smart af hensyn til ventilerne. Er det en god idé?

Jeg har tappet benzintanken tom, hældt ca. 3 dl motorolien i den og slynget det/ tanken rundt efter anvisninger i manualen, men er det en god idé? Skulle jeg hellere lade den stå med benzin(og karburatorsprit?) på af hensyn til rustdannelser? Der vil jo altid være lidt benzin i tanken, som tynder den påhældte olie op.

Input modtages med tak!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Giv den lige et godt skud totaktsolie (eller anden olie) via tændrørene, inden du drejer starteren. Når den har stået længe er oliefilmen tynd/væk og beskytter ikke alverden.
Mht. tanken, så er et alternativ at fylde den helt op og give den et skud totaktsolie (for at holde oktanen) - hvad der er bedst, ved jeg ikke.

Hvis du ellers vil pusle om den, så check dine ledninger og deres forbindelser, smør dem (giv evt. ledninger silicone eller voks). Chromdele, som har det med at blive matte, er helt pjattede med petroleum - eller andet godt middel.

Og for øvrigt - står den uopvarmet, så beskyt den ikke med et let overtræk af bomuld, det holder på fugten. Brug i stedet et "supersyntetisk" (åndbart) materiale.

Mvh.

Jan R.
Jeg kan tilslutte mig Jan R's kommentarer, og supplere med følgende:
Du skal ikke hælde syre på akkumulatoren, men sørge for at den ikke blive afladet for meget. Giv den fx en opladning hver anden måned.
Hvis du har fjernet tændrøret, kan du sagtens tørne motoren et par opgange ved at trække den lidt frem i højeste gear. (Så sparer du også på strømmen.)
MCen bør ikke stå vinteren over med gammel olie i gearkassen. Skift til ny olie, når sæsonen er slut; - eller måske bedre: køb billig olie i Fakta eller Netto, og fyld alt det på, der overhovedet kan være. Tap det af til foråret og hæld det ud, inden du kommer den rigtige og gode olie på.
Når sæsonen slutter, er det også en god idé at lukke for benzinen og køre karburatoren helt tom. Der er ellers en risiko for, at benzinen i karburatoren "tørrer ind" i løbet af vinteren og stopper for dyse m.v.
Det er OK at bruge petroleum til at beskytte krom og lak, men syrefri hvis vaselinolie (fx fra Borup) er efter min mening endnu bedre.

NielsB
Hej alle
Da jeg i forige årtusind begyndte at køre motorcykel, fik jeg selvfølgelig en masse gode råd af min gamle far ang. opbevaring.
- Sæt cyklen på centralstøttebenet og sæt en støtte under motoren så hjulene kommer fri af underlaget.
- Pil tændrørene af og fyld motorolie i (det der kan være i en engangssprøjte) hver cylinder. Tændrør i uden hætte og kør starteren ganske kort.
- Jeg har altid haft min benzintank fyldt helt op under vinteropbevaring og har aldrig haft rust i min tank.
- Tag 1 del motorolie og 10 dele petroleum i en forstøverflaske og oversprøjt alle metaldele, så er der ikke noget der tager mod fugt eller ruster.
- Har altid brugt afdækningplastik over cyklen, men det skal bare ligge hen over den.
Håber overnævnte kan bruges til forsat glæde for alle.

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis