Isolering af skråtag med undertag

Hej, jeg har en 2. sal under taget som skal udnyttes til beboelse (huset er fra 1919).

Jeg skal igang med at isolere skråvæggene og pt. er der kun undertaget (tagpap) på skråvæggene.

Jeg vil gerne vide, om min tanke om opbygningen er korrekt eller forkert, eller om der er en bedre måde:-P

Jeg laver vindstop så jeg sikrer mig, at luftet kan strømme frit mellem undertaget og isoleringen. Jeg sikrer mig, at der er minimum 50 mm mellem undertag og det første lag isolering på 200 mm. Tænker at lægge isoleringen op ved hjælp af ståltråd som jeg trækker henover tagspærrene.Jeg vil herpå sætte en dampspærre op. Herefter ny forskalling og 100 mm isolering og afsluttet med gipsplader.

På forhånd tak:-)


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder helt fint, jeg mener dog ikke at der skal være udluftning mellem isoleringen og undertaget, hvis der er udluftning mellem undertaget og tag, hvilket jeg går ud fra der er.

Du har styr på opretningen af spærene?
Kartoffelmoses
Kartoffelmoses Trådstarter
6
Perhans mange tak for dit svar, så er jeg på rette vej😊👍 Får lige tjekket om der er luft mellem undertag og taget, hvilket du sikkert har ret i der er.

Opretningen af spær er der styr på ja😊👌
ev elmand
ev elmand
17293 7480
Der skal bestemt være udluftning under undertag. Især når der er tagpap over da det er diffusionstæt.
Den varme luft der eventuelt slipper op igennem utætheder i dampspærre vil kondensere på overfladen af enten undertag eller isolering. Det skal tørres væk på en måde så udluftning er et must. Der skal luft ind nederst og lige så meget ud ved kip.
Det er ok at lave vindstop på de første 0,5 - 0,8 m fra tagfod. Men det er risikabel at lave vindpap hele vejen op, da det risikerer at hindre udtørring. Denne vindstop ved tagfod kan være WIN WIN plader, tynd krydsfiner eller tynde hårde isoleringsbats.
Du kan med fordel ned stroppe en lægte fra / under hvert spær. Her anbefaler jeg at du bruger hulplade eller et stykke forskallings bræt. Fordelen ved hulplade er at det så ikke er nødvendigt at skære et lille hak i isolering som det ellers er ved forskallings bræt og at det ikke flækker ved skruer. Sæt en lægte op i hver ende af huset som udmåles fra tagfladen. Så trækkes snore øverst og nederst imellem disse 2 punkter. Det er godt at lægge en lille afstandsklods under snoren så der er 2- 3 mm afstand ind til lægten. Så risikerer du ikke at de næste lægter behøver at røre ved snoren, med risiko for .at det flytter din snor ud ad.
Jeg ville nok gå lidt længere ind med isolering inden dampspærre. f.eks. 145 + 100 mm og så 50 mm efter dampspærre Så man ikke er så tæt på den kritiske grænse på 1/3 . Og 50 mm er nok til installationer.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja, når undertaget er diffusionstæt skal der være udluftning mellem undertaget og isoleringen, havde ikke bidt mærke i at det var tagpap der var brugt til undertag.  
Kartoffelmoses
Kartoffelmoses Trådstarter
6
ev elmand, Mange tak for dit fyldestgørende svar, jeg sikrer mig at der er ordentlig udluftning, vil netop også gerne sikre mig, at der ikke kommer noget ift. fugt. Du skriver vindpap ikke skal gå hele vejen op, det gør det nu, skal jeg skære noget af det af op mod kip.

På forhånd tak.
Kartoffelmoses
Kartoffelmoses Trådstarter
6
En anden ting, nogle steder buer undertaget/tagpap, det skal vel rettes op så det ikke rammer isoleringen. Har i en smart løsning til det.
Annonce
ev elmand
ev elmand
17293 7480
Nu skal vi lige forstå hinanden 10  100%
Du skriver: Jeg skal i gang med at isolere skråvæggene og pt. er der kun undertaget (tagpap) på skråvæggene.
Du skal ikke skære noget af undertaget, og du kan med fordel lave vindstop i de nederste 0,5 - 0.8 m så det ikke blæser ind i din etageadskillelse.
Det er en fordel at undertag buer lidt. Så ledes eventuel vand oven på undertaget væk fra klemlister og ledes ned imellem spær. Jeg pressede min egen isolering noget for år tilbage, og for ikke at risikere at der blev for lidt luft fastgjorde jeg et 50 mm plastrør ( det billigste der kunne findes ) op midt i hvert fag. Så kunne de holde afstanden. Det kunne måske også være 50mm bred forskalling et ligger "lodret" op. Det må naturligvis på ingen måde hindre luftgennemstrømning. Ellers må isolering holdes længere nede. Meen er der 60 mm i sider og 40 mm midt på så går det også. Det er spørgsmålet om at der skal sikres gennemstrømning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kartoffelmoses
Kartoffelmoses Trådstarter
6
ev elmand, mange tak for hjælpen og info, det sætter jeg pris på.

En sidste ting, når nu jeg sætter dampspærre op i skråvæggene, skal man der også sætte en op i gulvet, eller er det ligegyldigt.

Efterisolere nemlig også gulvet. 
ev elmand
ev elmand
17293 7480
Dampspærre skal sidde i den varme side hvor der kan blive koldt på den anden side af isolering. Hvis jeg forstår "gulvet" som etage adskillelse imellem etagen under ( opvarmet) og den nye 2. sal som også opvarmes så skal der ikke være dampspærre. Der kan godt være dampspærre over loft beklædning i etagen under. Det er unødvendigt men skader normalt ikke.
Når dampspærre kommer ned ad skråvægge så bør det gå ned til dampspærre i etagen under så det fortsætter ud under skunk hvis du har sådan en. Ellers direkte ned og klæbes på muren i etagen under. Det er når det går bedst, men jeg ved udmærket at det er et sted imellem meget svært og umulig at lave 100%
Men igen ikke dampspærre når der er samme temperatur på begge sider af isolering, og dampspærre på den varme side når der er kulde på den anden side.
Din efterisolering i gulvet hjælper ikke på varmeregning men kan dæmpe lyde lidt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kartoffelmoses
Kartoffelmoses Trådstarter
6
Perfekt ev elmand     Endnu engang mange tak for din hjælp og tid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her