Forbinde ledninger mellem afbryder og stikkontakt.

Jeg har et måske simpelt spørgsmål, men jeg vil gerne være sikker på, at jeg gør det rigtige.
Jeg har en lidt ældre afbryder i køkkenet, der er tilsluttet med to ledninger - en blå og en brun ledning. Jeg har købt en ny Fuga afbryder, ligesom jeg har købt en Fuga stikkontakt, som skal tilsluttes. Skal jeg lave en lus mellem afbryder og stikkontakt for at få strøm til stikkontakten?
På forhånd tak for hjælpen.

Jørgen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der kun er to ledninger ved afbryderen, kan du ikke installere en stikkontakt, fordi der mangler en nulledning. Så for at installere en stikkontakt skal du have trukket en ledning mere. Hvis installationen er lavet med kabel, skal kablet skiftes til et med (mindst) 4 ledere. Er installationen med ledninger i rør kan der trækkes et par ledninger mere i. Og ja der skal en lus fra fasen i afbryderen til fasen i stikkontakten.

fase
Vil du trække et kabel fra stikkontakten til den nye? Hvis du gør det, må der ikke kunne skabes forbindelse den nuværende afbryder og stikkontakten. Er det helt umuligt at lave uden den omvej, du beskriver.?

fase
Min tænkte fremgangsmåde er den, at ledninger fra den gamle afbryder sættes i den nye afbryder. Så burde den vel være i orden. Den nye stikkontakt kan vel tilsluttes ved at tilslutte 2 ledninger på en nærliggende stikkontakt og føre ledninger hen til og forbinde den nye stikkontakt. Hvis det er helt galt, det jeg foreslår, må jeg kontakte en elektriker.
I øvrigt tak for hjælpen. 

Jørgen
Egentlig må du ikke selv lave den ny stikkontakt. Det er aut. arbejde. Hvordan havde du tænkt dig at forsyne den ny stikkontakt? Med et kabel trukket fra den nuværende eller hvordan? Det svarede du ikke på.


fase
Annonce
Du bruger vendingen " et par ledninger " det lyder ikke særlig lovlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde tænkt mig at trække et kabel fra en anden stikkontakt hen til den nye stikkontakt 

Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis