Udlejers adgang til det lejede.

Er det korrekt forstået af mig at såfremt udlejer - eller en af denne fx udpeget håndværker - ønsker adgang til ens lejemål skal der:
- Være en saglig grund - altså ikke fx noget generelt "besigtigelse af din lejligheds tilstand" - altså hvis noget var galt ville jeg jo nok selv køre opmærksom på det. En saglig grund kunne fx være udskiftning af vinduer, et løbende toilet eller lign.

- Skal give mindst 6 ugers varsel.
Altså ikke blot banke på og sige han vil ind uden forudgående aftale?

Han har det også rimeligt tit med at udbede sig nøglen til låns. Denne gang fordi hoveddøren i opgangen skal skiftes, og derfor er det nødvendigt at pille folks postkasser ned i mellemtiden.

Jeg bad om en dato for arbejdets påbegyndelse, for så kunne jeg da selv pille den ned inden denne dato. Men det ville han ikke være med til/han vidste ikke datoen, udover "i løbet af september".

Han (varmemesteren) er såmænd en flinker fyr, men jeg bryder mig ikke om at han - eller de håndværkere han giver den videre til, således har fri adgang til i al fald at se hvem man modtager post fra, det er jo ret personligt.

Og er der "rådne kar" (polakker) blandt disse håndværkere så kan disse jo bare gå ind fx mens man ikke er hjemme eller ligger og sover.

Desuden er der risikoen for Corona, og da jeg er lungesyg i forvejen, lukker jeg slet ikke nogen ind.

Og endelig fordi det er en et-værelses. Dvs at en række meget personlige ting vil jeg have en chance for at pakke væk først.

Det er sket 2 gange at der kom håndværkere uden varsel. Den ene gang for at skifte min køkkenbordplade (den gamle fejlede nu intet, og jeg havde lige selv skiftet pakninger i vandhanen, hvilket så var spildt arbejde hvis jeg havde vist jeg fik helt nyt en uge senere...!)

Den anden gang for at rette småfejl i malingen væggene på de nye badeværelser. Altså så små at JEG ikke engang havde lagt mærke til dem.

Anden gang afviste jeg håndværken, og så gik der 20 min så havde jeg udlejer i røret, bla bla, ville kun tage 15 min, og nu de er i gang og pis mig i øret.

Det er MIN lejlighed, og MIG der har råderet over den.

Det er vist kun i tilfælde af noget virkeligt akut at man kan fravige reglen om 6 uger. Fx sprængt vandrør eller brand, at man kan tiltvinge sig adgang, right ?

Og ellers, hvis man fx har mistanke om at beboeren ligger død derinde, så skal han stadig af dels politiet, fogeden og en låsesmed med. ?

Hvis han går ind alligevel er det ulovlig selvtægt, som han kan straffes for ?

Og hvad med nu vi åbenbart skal have nyt "indgangsparti" kan de så hæve huslejen igen? Folk var også imod nye badeværelser som vi blev tvunget til at få sidste år.

Bevares det var gamle badeværelser men fuld ud funktionelle.

Ligesom det eksisterende dørparti heller intet fejler, bevares man kunne da male døren og så var det det?

Det virker mere og mere som om at man søger at forbedre egendommen generelt, for stille og roligt at kunne hæve huslejen, således at de fattigste, fx pensionister, enlige mødre på kontanthjælp, personer på integrationsydelse til sidst ikke længere har råd til at bo her.

Måske for at undgå at komme på den berygtede "ghettoliste"? Men det sidste er seføli bare et gæt.

Men hvis jeg har ret i det med de 6 ugers varsel, hvilken paragraf skal jeg så slynge i hovedet på ham, hvis han vil ind uden dette varsel?

Og netop i disse Corona-tider kan jeg så forlange dette varsel forlænget, idet jeg slet ikke lukker nogen ind, ikke engang venner eller familie.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har du spurgt om flere gange tidligere. Søg i dine gamle indlæg.
Det står i lejeloven men jeg har ikke præcis paragraf nummer. Men her er link til en forklaring. LINK tryk
Men det kommer an på om du bor i offentlig eller privat lejemål.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er vel semi, Lejerbo.
Lejeloven §54-57  eller ALmenlejeloven §32-34. Og ja det er er ulovligt at udlejer tager sig adgang til en lejlighed uden samtykke, med mindre pga brand eller lignende. Du kan kræve at have alle nøgler eller skifte til egen lås.

Det er helt rimeligt, at man ikke SKAL lukke nogen ind i sit private hjem uden forvarsel. Du bør sige til ham, at du ikke lukker nogen ind, med mindre det er AFTALT direkte mellem jer på forhånd (om det er ti minutter, en time, to dage etc. er sikkert knapt så vigtigt) og ellers må han give 6 ugers varsel.

Mvh Troels
Annonce
Det lyder godt.

Så jeg kan altså til enhver tid afvise en både udlejer, eller an af ham udpeget håndværker, og siger de skal give 6 ugers varsel, altså lige medmindre der er nogle akut som fx brand eller vandskade?

Og så er det bare den del han ikke har forstået, så hvis kan kommer til min dør og gerne vil ind er jeg i mine gode ret til at lukke døren, og sige du bruge kende Parargraf 62 Stk 1 i leje loven?

Og så kan han jo gå hjem og google den ;)

Den nu ikke fordi jeg skulje hash-dyrkning eller sådan noget derind, jeg vil bare ikke have fremmede ind i min bolig medmindre jeg har inviteret dem selv.
Husk det er ikke din bolig når du har lejet den....
Når man har lejet en bolig, ejer man den naturligvis ikke. Men man har brugsret over boligen.
Det med ejerforholdet kommer jo til udtryk når man skal forlade boligen. Der skal det ved private lejemål istandsættes til samme standard som ved overtagelse. Ved lejerbo f.eks. bliver der sat er beløb til side hver måned som skal bruges til istandsættelse af almindeligt slid på lejligheden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også