Topklipning af fælleshæk

Jeg har en liguster fælleshæk, 1,80 m. høj. I juli klipper jeg den nærmeste halvdel af toppen. Min nabo klipper sin del i oktober/november (han har ikke klippet endnu). Står der  i nogen love, at han skal klippe toppen inden en bestemt tid?
Jeg har flere gange bedt naboen om at klippe tidligere, han svarer hver gang, at han vil se på det.



Neslein
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kun højden der står noget om, så hvornår han klipper må han jo selv bestemme.
Normalt må en hæk højst være 1.8 m i skel, er der højdeforskel på jeres grunde, kan det jo være lidt tvivl.

Min nabo klipper også kun hæk (også liguster) en gang om året, så jeg klipper den selv i toppen, det er nemmere end at gå og blive irriteret over det.
Naboen er bare glad for at hækken bliver klippet...

Vi prøver igen, i morgen --
Nej, det står der ikke noget om i hegnsloven. Hække mellem forskellige matrikler er en god kilde til uoverensstemmelser og splid. Vi har forskellige krav, ønsker og forventninger.
Mit råd er at læse hegnsloven, men lad være med at fortolke den alt for firkantet og flueknepper agtigt. Lev med at han klipper den i oktober/november, eller klip den selv. Liver er alt for kort til den slags bekymringer.

Min hæk mod min nabo har vi aftalt at jeg klipper den 2 gange om året.
Den bliver klippet når jeg har lyst og tid.
Den bliver klippet i min ønsket højde.
Naboen kvittere med en flaske god rødvin.
Vin-vin-vin. Alle er glade   

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Best practise er at aftale med naboen at "vi klipper hækken i weekenden" (og selvfølgelig finde en tid der passer begge) eller at klippe hele toppen selv.
Der er ikke noget der hedder din og min halvdel i en fælles hæk.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Klip selv hele toppen i stedet for den halve?
Hvis den er højere end 1,8 er der jo ikke noget at enes om, så skal den ned i 1,8.

Det må da også være besværligt at stoppe halvvejs igennem hækken og se mærkeligt ud. 

Elektronikteknikeren
Hegnsloven siger at højden som udgangspunkt skal være mellem 1,8 og 2 m., med mindre andet aftales mellem ejerne.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Nu skal man lige passe lidt på med (med mindre det er aftalt med naboen) det der med at bruge sin hæksaks i toppen af fælleshækken over på naboens side, altså over skellinjen til ens nabo, man risikere en sag om ulovlig selvtægt.
Ps. Er man utilfreds med hvordan naboen passer og plejer sin del af fælleshækken, må man rekvirere et hengssyn. Dog bør en hæk ikke klippes senere end starten af september måned, modsat risikere man at hækken sætter nye skud der ikke når at hærde inden frosten kommer - med risiko for frostskader.
"med mindre andet aftales " betyder bare at en hæk sagtens kan være 50 cm eller 3 meter høj hvis begge naboer er enige. Der står ingen steder at en hæk SKAL være 1,8 - 2 m høj.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg har ladet mig fortælle, at når man indgiver en sag til hegnsynet, så sender hegnsynet et brev til indklagede, at de vil møde en bestemt dag. Dagen før udfører indklagede det manglende arbejde, og kan nu fremvise en velklippet hæk. Klager står nu som taber og skal betale honoraret på ca. 2.000 kr. Kan man undgå denne situation på nogen måder?



Neslein
Helt ærligt. Overvejer du på nogen måde at få lavet et hegnssyn på den sag ?
Hvis ja, så er jeg glad for at du ikke er min nabo.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Du klipper  om sommeren. Han klipper i efteråret.

Kan du ik bare klippe hækken om efteråret, når naboen os klipper?
Hvorfor skal han indordre sig efter dig, og ikke omvendt?

Det her er en sikker vej til et (endnu?) dårligere naboskab. 


Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis