Topklipning af fælleshæk

Jeg har en liguster fælleshæk, 1,80 m. høj. I juli klipper jeg den nærmeste halvdel af toppen. Min nabo klipper sin del i oktober/november (han har ikke klippet endnu). Står der  i nogen love, at han skal klippe toppen inden en bestemt tid?
Jeg har flere gange bedt naboen om at klippe tidligere, han svarer hver gang, at han vil se på det.



Neslein
Jeg har en liguster fælleshæk, 1,80 m. høj. I juli... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 09-09-2020 13:52:45

Du kan jo blot fotodokumentere den nuværende hæk?

 Nemlig - det er altid en god ide med behørig dokumentation - især hvis man har på fornemmelse at naboen har skumle planer med fælleshækken, eller ikke gider overholde sine forpligtelser.    

Har du spurgt din nabo, om du må klippe den i højden, i hele bredden ?
Det var da meget nemmere en at skulle have hegnssynet ind over, så ender du med at skulle have dem på banen hver gang der skal klippes hæk.

Som nævnt klipper jeg fælleshækken ind til naboen i højden, der er knap 40 meter, men det tager vel ca ½ time længere, end hvis jeg kun skulle klippe min egen halvdel.
Naboen er glad for at jeg klipper hækken, så slipper han jo selv.

Vi prøver igen, i morgen --
Neslein skrev den 09-09-2020 10:13:24

En hæk skal klippes senest i august for at undgå evt. frostskade.

Der er ingen lov, der foreskriver, hvornår en hæk skal klippes, så din nabo er i sin gode ret til at klippe hækken Juleaften, hvis han vil det. Hvor længe har hækken overlevet at blive klippet i oktober? Hvis naboskabet knager, så er det den sikre vej mod en nabokrig, hvis du begynder at dunke naboen i hovedet med paragraffer og hegnssyn.


Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding 75 - til gengæld er man forpligtet til at holde fælleshækken så den trives og ikke lider unødig skade - kort sagt gider man ikke klippe hæk, men blot lader den vokse - bliver den lys åben, og kan ikke tjene som værn mod indblik.
NB. Godt naboskab går begge veje, og en nabo der gider pokker i fælleshækken, har jo allerede lagt linjen, og det skal man bestemt ikke ligge under for blot for at bevare et godt naboskab  - for så er tålegrænsen i min optik nået. 
Jeg tror at du har misforstået det Frank. Naboen klipper skam hækken, dog først til oktober/november. Spørgsmålet gik på om han med loven i hånden kan kræve at den klippes tidligere. Svaret er nej.

Hvorfor han vælger kun at klippe sin halvdel af højden er mig komplet uforståeligt. Det virker meget småligt.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Kolding75 skrev den 09-09-2020 16:05:53

Frank Chr.: Hvor står der, at man er forpligtet til at holde sin (fælles)hæk?

 I hegnsloven Kapitel IV Hegnenes vedligeholdelse § 18 og frem.. http://www.hegnsloven.dk/

Frank Chr. skrev den 09-09-2020 17:53:04

 I hegnsloven Kapitel IV Hegnenes vedligeholdelse § 18 og frem.. http://www.hegnsloven.dk/

 Der står i  § 18 stk3.......

Stk. 3. Ved boligbebyggelse kan levende fælleshegn kræves nedkappet én gang årligt til en højde af 2 m eller til den af hegnsynet i henhold til § 10, stk. 6, for sådant hegn fastsatte højde.

Det er jo klokkeklart, at klippes hækken ned i 2 meters højde, en gang om året er det ok.
Og beskæring om efteråret er vel ok ?

Vi prøver igen, i morgen --
Du nævner halvdelen af højden, du mener nok halvdelen af toppen. Det undrer dig, hvorfor jeg kun klipper halvdelen at toppen. Jeg er en retskaffen mand, hvis jeg klippede hele  toppen ville jeg begå selvtægt. I naboens halvdel befinder der sig endvidere mange vildtvoksende træer, blandt andet tjørn. Hvorfor skulle jeg dog bøvle med hans halvdel, herunder klippeaffald.



Neslein
Stadigvæk - klippes hækken så sent på året at hækken fx. lider skade (evt. fryser tilbage netop pga. misvedligeholdelse), har man som grundejer ikke opfyldt sin forpligtelse mht. fælleshækkes trivsel.

Ps. Mht. til toppen af hækken - Ja man holder som udgangspunkt sig selv og sine haveredskaber inde på egen grund, med mindre andet er aftalt indbyrdes.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis