Topklipning af fælleshæk

Jeg har en liguster fælleshæk, 1,80 m. høj. I juli klipper jeg den nærmeste halvdel af toppen. Min nabo klipper sin del i oktober/november (han har ikke klippet endnu). Står der  i nogen love, at han skal klippe toppen inden en bestemt tid?
Jeg har flere gange bedt naboen om at klippe tidligere, han svarer hver gang, at han vil se på det.



Neslein
Jeg har en liguster fælleshæk, 1,80 m. høj. I juli... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En hæk skal klippes senest i august for at undgå evt. frostskade.



Neslein
Jeg klipper hæk to gange om året. Min ene nabo (et ældre ægtepar) klipper én gang om året. Jeg klipper hele toppen, d.v.s. også hans side så vidt jeg kan nå (vi er enige om højden). Det lever vi alle fint med.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hækken er 33 meter lang.
Naboen ser jeg aldrig. Han har anbragt 2 m. højt plankeværk ud mod fortovet. På græsplænen kører en robotklipper.



Neslein
Neslein skrev den 09-09-2020 09:48:18

Jeg har ladet mig fortælle, at når man indgiver en sag til hegnsynet, så sender hegnsynet et brev til indklagede, at de vil møde en bestemt dag. Dagen før udfører indklagede det manglende arbejde, og kan nu fremvise en velklippet hæk. Klager står nu som taber og skal betale honoraret på ca. 2.000 kr. Kan man undgå denne situation på nogen måder?

Næ nej.. den går ikke - hegnssynet vil agere præcis som om fælleshækken har været misligeholdt, eller hvad naboerne nu end måtte være uenig om - med andre ord bordet fanger når hegnssynet har indkaldt til møde via (digital)brev. Iøvrigt må ingen af naboerne røre ved fælleshækken, når først en af naboerne forlanger et hegnssyn. Et eksempel: Hvis den ene nabo er i gang med selv at eller få høvle af hækken, og den anden nabo er utilfreds med det, og mundlig meddeler naboen at tvisten skal afgøres af hegnssynet - skal den anden nabo (og det kan osse være en havemand) der er igang med klipperiet straks holde inde og stoppe med hækklipningen. 

Annonce
Tak for svaret. Ved du hvor det står, at naboerne ikke må berøre hækken, når hegnsynet er alarmeret. Jeg kan godt lide at have dokumentationen på plads.



Neslein
Neslein skrev den 09-09-2020 11:36:44

Tak for svaret. Ved du hvor det står, at naboerne ikke må berøre hækken, når hegnsynet er alarmeret. Jeg kan godt lide at have dokumentationen på plads.

 Det står i hegnsloven - i princippet træder hegnsloven i kraft, hvis du er uenig med en nabo om et hegn.

Tak for svaret. Jeg har tygget hegnsloven godt igennem, men jeg kan ikke finde nogen steder, at den indklagede ikke må berøre hækken efter at sagen er overgivet til hegnsynet. Har du tilfældigvis paragrafnummeret?



Neslein
Din nabo må ikke uden dit samtykke begynde at ændre på hverken højde eller bredde på jeres fælleshæk - og gør du indsigelse skal naboen straks ophøre med sit foretagende, ind til hegnssynet har talt - det fremgår højt, tydeligt og larmende af hegnslovens regler. Man kan sige det er en indirekte konsekvens af jeres uoverensstemmelse.  

Ps. Forestil dig at din nabo har bestemt sig for at skære jeres flotte fælleshæk helt ned, eller helt fjerne hækken, blot fordi naboen fx. har set sig sur på hækken, og du måske endda undervejs opdager og er vidne til massakren.. skal du så bare finde dig i at se på.. og afvente hegnssynets kendelse om nogle måneder.. Næ.. sådan spiller klaveret altså ikke, vil naboen ikke efterkomme din anmodning om at stoppe, kan du anmelde naboen for selvtægt og hærværk.
 
Du kan jo blot fotodokumentere den nuværende hæk? 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis