Installering af Genvex i hus fra 74

Kære alle LDS.
Jeg står og skal have installeret et varmegenvindsanlæg og tror måske jeg lander på Genvex Energy 2. Luftskiftekravet er 216, så langt så godt. Men jeg er virkelig i tvivl om placeringen af selve anlægget.
Det skal stå på loftet og laver rør i samme omgang når jeg skal efterisolere.

Menjeg har to muligheder, placere anlægget midt i huset over køkkenet og trække rør derfra,men så bliver det splittet med t-stykker, som jeg har læst jeg Helst skulle undgå da disse giver stort tryktab.

Den anden mulighed er, at placere det i den ene ende af loftet og så køreindblæsningpå et rør og det samme med udblæsning.

Hvad tænker I?

Sammen med det, hvis der skal undgået at bruge t-stykker, hvordan skal jeg så fører rørene videre?

Mvh
anders 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får, alt andet lige, korteste luftveje/laveste trykfald ved at placerer anlægget midt i huset.

Det er korrekt at T-stykker har forholdsvis højt tryktab, derfor bruger man 45 gr. afgrening eller Bukserør, som vedhæftet pdf filer.

Som det fremgår af vedhæftet pdf filer, er høj lufthastighed lig med højere trykfald og højere støjniveau og højere energiforbrug. Hoved strengene max lufthastighed 2,5 m/s og ved ind- og udsugningsventilerne ca. max 1 m/s.
Tilgangs- og afgangs rør for anlægget, gå mindst en rørstørrelse op. Bedst i kip/rygningen, med min. 4 meters afstand for at undgå kortslutning af ind- og udsugning.
Har du styr på beregning af lufthastigheder?
Hej GSH.
Tak for svar. Det er konge at få de informationer omkring t-stykkerne og ikke mindst, alternativet til dem, for det skal jeg helt sikkert have med i stedet for t-stykkerne

planen er egentlig, at fra anlægget trækkes der ø160 rør til den ene side af huset, hvor der er indblæsning 6 steder og i ø160 rør i modsatte side af huset, hvor der er sug 4 steder.
Jeg er blevet fortalt, af jeg efter de første 3 indblæsningssteder, skal gå ned i ø125 til de sidste 3 steder, men ved ikke om det er korrekt

friskluftventilen bliver placeret i gavlen mod nordøst ud udblæsning i gavlen mod sydvest hvor der kommer riste i. Det er umiddelbart den bedste løsning for huset, og igen har fået at vide, det ikke burde være et problem. Men der kan selvføelog komme vi vindstød direkte ind mod ventilerne, men ved ikke om det har noget at sige

jeg har ikke styr på hastighederne, men regner med, at få det indreguleret af en prof når jeg er færdig
selve anlægget har jeg fået tilbud på, så må ligge min lid til, at det er korrekt dimensioneret. 

Mvh
Anders
Prøv at se i pdf filen side 5, ELsparefonden. Ved 6 indblæsninger, 216 m3/h, og ø160 kommer du op på 3 m/s.
Du styrer hastighederne med rør dimensionen, det kan ikke gøres til sidst med Indreguleringen.

Du skal ikke sætte din lid til at hastighederne er under f.eks. 2,5 m/s. Højere hastigheder er lig med lavere rør dim og lavere priser.
Det er før set/sket, bl.a. her på hjemmesiden, hvordan Prof. firmaer "snyder på vægten" ved at give et billigt tilbud, med små rør dim og høje lufthastigheder.

Pas på med Ristene i gavlene, de kan let blive for små, lysningsarealet eller det Fri areal er meget vigtigt.

Har du en skitse/layout af hvordan rørene skal ligge, med given luftmængde?
I så fald kan jeg hurtigt regne lufthastighederne ud for dig.
Hvor er det fedt med deling af din viden, GSH. Jeg er også i gang med at montere ventilation, og jeg er i den grad allergisk overfor støj. Jeg har ser flere typehuse, hvor rørføring er underdimensioneret og dermed akkurat holder de 30 dB. Selvom det overholder kravet er det squ irriterende at høre på.
Jeg er villig til at gøre alt for at nedbringe støjen. Jeg har pt lavet rørføring i gavle, hvor jeg har monteret ø250 til afkast og indsugning. Og jeg agtede at holde fast i de store rør på indvendig side af anlægget.
Luftmængden er beregnet til 345 m3/timen.
200 m2 beboelse og 122 m2 kælder. 3 badeværelser, køkken og vaskerum.

Spørgsmål.
- Jeg har fået fortalt at man skal have ø125 ved alle indblæsninger. Ø125 ved udsugning i køkken og bad. Udover det anbefales det ø100 i bryggers og vaskerum, da det vil gøre indregulering nemmere. Kan det passe?
- Han anbefaler at placere 3 indblæsninger i min stue/alrum og en udsugning i køkkenet. Rummet er rimelig stort. Kunne man reducere det til 2 ø160 indblæsninger med henblik på at nedbringe lyd. Jeg har generelt ikke set ø160 indblæsninger/udsugninger i ret mange huse.
- jeg agter at bruge fast lyddæmper, l=900 på alle indblæsninger og udsugninger, samt l=1200 ved anlægget. Lyder det fornuftigt?
- er der nogen ulemper i at komme for langt ned i lufthastighed?
- kan jeg gøre andet for at nedbringe støj?

På forhånd tak.

Køkken = 72 m3/h, ø125 = 1,63 m/s, ø160 = 1,0 m/s.
Jeg har ø160 for mit køkken.
Bad = 54 m3/h, ø125 = 1,22 m/s.
Jeg har ø125 for mit bad.
Bryggers = 36 m3/h, ø125 = 0,82 m/s, ø100 = 1,27 m/s.
Har ikke bryggers, men bruger selv ø100 for luftmængde 36 m3/h.

@Børgealle: Kan ikke se at indreguleringen skulle blive nemmere.

Ved f.eks. kun 1 indblæsning i en stue risikerer man at luften ikke bliver skiftet helt i alle "hjørner ".
Lavere hastighed medfører flere indblæsningssteder for at få skiftet luften i hele rummet.

Korrekt dæmper under anlægget og fleksibel slanger stykke fra anlæg til rør er et must.

For mit anlæg kan vi nemmere høre fuglekvidder end støj fra anlægget.
Annonce
Hej GSH.

Jeg har forsøgt, at lave en meget grov skitse efter bedste evne, håber du kan læse dem.
De er sat efter de mængder jeg har fået oplyst.

Placeringen over køkkenet var egentlig den bedste tænkte jeg, men alternativt kan jeg opsætte den over mit bryggers.
Men jeg er meget spændt på dine udregninger.

OG hvor er det bare fedt du har både tid og gider at hjælpe, det er virkelig meget værdsat..

Hov glemte lige, at indsugningen bliver i gavlen ved bryggers og afkast bliver mellem stue og soveværelse, også i gavlen med riste. Jeg er sådan set ligeglad med størrelsen på dem, sålænge jeg kan sænke støjniveauet. Det betyder meget, også i huset selvfølgelig, så brugere hellere ø200 hvis det er nødvendigt.
Rørerene kommer alligevel til at ligge direkte oven på det gamle isolering inden jeg blæser ca 250/300 mm ind over hele loftet, så de kommer ned og ligge i isoleringen.

Mvh og tak
Anders
Kan se, ud fra dine skitser, at der mangler 18m3/h for/til henholdsvis brygger-bad og bad ved soveværelset.
De skal komme et sted fra, f.eks. ved at blæse mere ind i de 2 værelser, samt soveværelset.

Hvad eller hvordan havde du forestillet dig at luften skulle komme til de 2 steder?

Normalt trækkes luften ud under dørene.

Hvordan havde du forestillet dig at anlægget skal vende på loftet?
Hvor meget højde har du på loftet?

Du får en dårlig/kringlet rørføring med afkast i modsatte gavl.
Jeg vil anbefale afkast direkte op i kip/rygningen.

Hej GSH.

Okay, det var de tal jeg blev oplyst, men er det så ikke muligt, at regulere de tal op, så de passer?
Hvad tal vil du kører med?

Jeg har en del plads, også efter jeg efterisolere, men har vel en små 1,8 meter tror jeg.

Hvad tænker du om dimensioneringen af rør, vil ø160 være nok eller skal jeg i 200?

Havde umiddelbart tænkt, at anlægget skulle vende på tværs af huset, så indblæsningen ville vende mod den side, hvor jeg skal lave indblæsning og modsat, hvis det giver mening? så ville jeg kunne have en 90 graders bøjningtil ind og udblæsning.
Men jeg har godt nok et ø160 taghætte jeg ville kunne sætte afkastet på, hvis det gør det bedre.
Har påført rørstørrelserne på din skitse, hvis du har en målfast tegning af husplanen, som du kan sende, vil du få et bedre overblik hvordan rørføringen skal ligge, samt lettere overblik hvilke ventilationsdele du skal bruge.
Det forudsætter at du skærer af dørene så luften kan komme ud under dørene.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis