Installering af Genvex i hus fra 74

Kære alle LDS.
Jeg står og skal have installeret et varmegenvindsanlæg og tror måske jeg lander på Genvex Energy 2. Luftskiftekravet er 216, så langt så godt. Men jeg er virkelig i tvivl om placeringen af selve anlægget.
Det skal stå på loftet og laver rør i samme omgang når jeg skal efterisolere.

Menjeg har to muligheder, placere anlægget midt i huset over køkkenet og trække rør derfra,men så bliver det splittet med t-stykker, som jeg har læst jeg Helst skulle undgå da disse giver stort tryktab.

Den anden mulighed er, at placere det i den ene ende af loftet og så køreindblæsningpå et rør og det samme med udblæsning.

Hvad tænker I?

Sammen med det, hvis der skal undgået at bruge t-stykker, hvordan skal jeg så fører rørene videre?

Mvh
anders 
Kære alle LDS. Jeg står og skal have installeret... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej GSH.

​Hvor er jeg glad for din hjælp..

Jeg har forsøgt mig, at tegne huset med mere faste mål. Jeg håber det er bedre, ellers må du sige til.

Loftshøjden er i hele huset 2.35

Jeg tænker vel også det har betydening, hvor vores senge, spisebord mv er placeret i rummene?

Lige et sidespring i en ret interessant tråd: Anders, hvilket program har du lavet tegningen i?

Hatten af for GSH for al den hjælp du giver. Det er også brugbart for alle os andre, der går med tanker om lignende projekt.

Mvh. AllanE
@Anders: Hvor har du vinduerne? Nogle fagfolk siger ca. 1,5 m foran vinduer. Har selv indblæsning over spisebord og sofagruppe. I soveværelset er min indblæsning over benenden for sengen.
Formoder at du har gitterspær på loftet, som rørene skal krydse. Kan du lave en skitse af dem? Ligeledes hvor de ligger i længderetningen, da indblæsningen ikke kan ske der. Loftlys og indblæsning kan også konflikte. Hvor sidder udsugningen i bad, skal det ske samme sted? Aftræk for Emhætte i køkkenet, det kan også give konflikt.
På din tegning har du kun indvendige mål, hvad er f.eks. vægtykkelsen, samt ydre total længde og bredde?
For ikke at glemme loftlemmen, hvor er den?
Hvordan får du anlægget ind på loftet?
Hvilket postnr. befinder du dig på?
Fin tegning = godt udgangspunkt at bygge videre på.
Hej GSH.

Jeg har forsøgt, at opdatere tegningen med møbler, vinduer og døre. Der er opgang til loftet fra bryggerset, hvor det vil være muligt, at så den ind via døren.
Jeg får lige målt huset op i ydermål når det bliver lyst.:)
Vægtykkelsen i alle vægge er 70 mm.

Vi har et “gammelt“ bad fra 2001, hvor udsugningen i dag sidder helt op ad væggen næsten I kabinen, men det skal måske flyttes, men da det loft ikke er renoveret endnu, er det umiddelbart ikke noget problem, det andet bad er hvor det sidder nu, resten skal selvfølgelig laves, og det er jo her det bliver lidt udfordrende for, at ikke sidde eller ligge i træk.

Men i stuen, hvor der skal være to, skal det ene helt ned næsten mod væggen for, at flytte den varme luft fra brændeovnen, når den bruges. Eller?

Ja det er guitterspær jeg har. Er det ikke muligt, at lave et rør med indblæsning og et med udblæsning og så lave ind og udblæsninger på dem? Således, at jeg kører alle på hovedrøret?

Vi står og skal renovere køkkenet næste år, men placering vil være central i køkkenet, både nu og efter renoveringen, men har hørt med emhætte kan være et problem, men så må vinduet jo på klem.

Der skal selvfølgelig også være en indblæsning over køkkenbordet på stregen, men det giver en ide om, hvad jeg mener med at kunne kører det på en streg?
Anlægget var planen, at det skulle stå over kogeøen på loftet. 

@AllanE - det er et program der hedder Home design til iPad. Men skulle nok have gjort det på en computer, men det er nemt og lige til, Har ikke arbejdet med det før nu. Men det kan vist også godt ses:-)
Annonce
For ikke at få støjproblemer sætter man, så vidt mulig, lyddæmper på alle ind- og udgange, foruden lyddæmper på hoved strengene, lige foran anlægget.
På dit oplæg er der ikke plads til dem, som du har tegnet det.

Det bedste er at du blot sætter en cirkel, på tegningen, hvor du vil have ind-og udgangsventilerne, samt et kryds for placering af lampesteder, hvis det findes i nærheden af ind- og ud ventilerne.
Du er også nødt til at tegne loftlemmen, hvor den er, den kan komme i konflikt med indsugningen fra gavlen.
Det vil også være en god ide at sætte streger på tegningen hvor gitterspærene er placeret, som jeg tidligere har bedt om. En skitse af gitterspærene er også et must, rørføringen kommer i konflikt med tængerne på gitterspærene.
Du skal ligeledes have kondens-afløb fra anlægget, 3/4" eller ø32 rør, hvor kan det komme ned?

Har du overvejet eftervarmeflade? Jeg har eftervarmeflade, derfor er f.eks. indblæsningen mindre følsom i placeringen.
Mig bekendt har Genvex anlæget ikke mulighed for intern varmeflade på samme måde som f.eks. Nilan anlæg.
Hvad er årsagen til at du har valgt Genvex anlæg?
Hvilke filformat kan du gemme din tegning i? Jeg kan åbne direkte dwg, dxf og dws format, samt bl.a. importerer pdf format.
Hej GSH.

Jeg var lige i gemmerne og fandt de originale tegninger på huset, der er alle mål også ydre mål.
Du spurgte hvor i landet det var henne og det er i 2765 smørum.

Hmm det giver da lidt en udfordring, hvis jeg ikke kan sætte dæmperepå, det er jo et must i forhold til larmen..
Grundet tilGenvex er så simpelt, at det er det jeg har fået tilbud på, men har ikke nogen preferencer som så, bare det virker.Hat også tænkt påeftervarmeflade, som ved Genvex skal eftermonteres på røret, hvilket kunne være godt, hvis det var indbygget, som jeg kan forstå på dig, Nilan har?

Lofteslemmen har målene i åbning, 105x67 og sidder lige over døren ind til bryggerset og i direkte forlængelse til døren ud. Jeg har sat i den ind præcis hvor den er på det nye tegning.
Jeg ved ikke, om tegningen med spærene er god nok ud fra det jeg har taget billede af?

Jeg bruger appen Home design 3D til iPad, så ved faktisk ikke hvad format det ligger i, men ellers må jeg lige starte computeren op og se hvad den gemmer i.

Jeg talte med Genvex omkring afløb og de oplyste mig om, at det var ok det blev trukket hen til bruggeresafløbet, men når køkkenet skal laves om, er det planen, at jeg riller et ekstra rør ind hvor i den skal købe ned direkte til afløbet unden anlægget.

Mvh
Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis