Støbning af beton gulv på badeværelser i kælder

Vi har besluttet os for at få lavet et ekstra bad i kælderen. Status er, at VVS arbejdet er udført. Nu skal vi have støbt gulv. Vi skal nu have støbt en gulv og sat klinker gulv og væg. Det har jeg fået tilbud på 42.000 kr. for at få lavet og det lyder for dyrt, så jeg har besluttet mig for at lave det selv. Jeg har sat klinker op før, men har ikke prøvet at støbe gulv, så jeg vil bede jeg om input til det. Jeg har tænkt mig, at der skal laves elektrisk gulvvarme, da det kun vil blive brugt 2-3 måneder om året.

Min plan er:
  1.  Fjerne ca. 5 cm grus
  2.  Isolering af gulv, med 50 mm. polystyren (det ville mureren gøre)
  3.  Dampspærre
  4.  Støbe 10 cm rå beton. Jeghar tænkt mig at bruge basis cement og støbemix til opgave. Jeg kan se, man kan få støbemix i 0-8 og i 0-16 mm og sø og bakke. Hvilken slags skal jeg vælge.
  5.  Støbe slidlag og lave fald i dette lag. Tykkelse 2-3 cm. Jeg kan se, jeg skal brug Rapid Cement og sand. Når jeg ser på sand kan jeg se, at der er mindst 10 forskellige slags sand at købe. Hvilken slags sand skal jeg bruge? 
  • Jeg skal kun bruge ca. 70 litter til slidslaget. Skaljeg leje tvandsblander er kan jeg nøjes med at bruge en boremaskine med "piskeris"? Er en en problem, hvis slidlaget bliver 4 cm? Kunne godt tænke mig muligheden for en tolerance.
  • Kan Devi El gulvvarme støbes ind i slidlaget eller skal det lægges ovenpå slidlaget?

    Håber, der er komme lidt gode råd.
På forhånd tak

Torben
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
  1. Du skal fjerne mere - se 2 :)
  2. Du har alt for lidt isolering - hvorfor ville din murer ikke lægge mere end 50 mm.?
  3. Du skal ikke have dampspærre - du mener nok fugtspærre, men det skal du ikke lægge i dit tilfælde.
  4. Ville gå med 0-16.
  5. Hvorfor ikke lave faldet i betonnen, når nu du støber på den måde? Du kan lave “færdigt gulv” uden at lægge slidlag bagefter.
  6. 70 liter ville du kunne blande i en trillebør eller med et kraftigt røreværk. Men se pkt. 5.
  7. Elgulvvarmen sætter du i fliseklæben lige under dine fliser.

 

Som Gravko siger, du skal bruge minimum 200 mm isolering, tror at byggereglementet siger 300 mm ved nybyggeri. Men når du graver ned skal du lige sikre dig at du ikke kommer ned under fundamentet (eller ned i nærheden af bunden) for så kan der opstå problemer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis