Pudse hus - dum beslutning?

Hej

Jeg har fået en ide om at netpudse mit hus og male det hvidt. Ikke fordi at der er noget galt med mit hus nu, både mursten og fuger er i fin stand, men fordi at jeg synes det ville se flot ud.
Hver gang jeg snakker med folk om det, synes de dog at det er en dårlig ide, da jeg jo har en fin vedligeholdelsesfri mur nu.

Hvad siger I? Er det en dum ide?

Mit hus ser således ud?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart ikke en god idé.
Medmindre det er fordi du gerne vil have bekymringerne med puds der skaller af, revner, reparationer, evt. maling hvert 3 år, så det holder sig pænt.
En mur som din, der ser flot ud, ville jeg aldrig overveje at pudse på. Jeg ville gøre det, hvis der skulle mures vindueshul op, laves tilbygning eller lignende, for at få et ensartet udtryk, som du ellers ikke kan, hvis ikke du rammer de gamle sten 100%.
Helt enig med Feuer.
Mit hus er pudset og malet, af tidligere ejer, for at gemme de møre fuger, frem for at få fugerne skiftet. Det bøder jeg så for nu, med "mussetrapper" en masse steder der skal fikset, maling der buler ud pga. fugt og salpeter der trækker ud og mange andre skavanker.

 

Om det er en god eller dårlig ide er nok individuelt. Jeg kan godt forstå at du gerne vil have et hvidt hus. De er også pæne. Jeg har også hørt mange sige det samme som du har hørt. Der er nok lidt religion i det.

Jeg er af den mening at hvis det laves ordentligt er det nok rimelig nemt at vedligeholde. Det behøves ikke at blive malet hvert 3. år og jeg tror ikke at det revner og skaller i tide og utide hvis det laves ordentligt. Der er en del pudsede huse i mit kvarter og stort set allesammen holder sig pæne år efter år.

Der skal selvfølgelig bruges lidt mere arbejde med det end hvis du ikke gjorde det. Hvis man altid valgte den nemme løsning bliver livet dog pænt kedeligt. Gør som du har lyst til.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Det ser ud som at huset er et 1-plans parcelhus og synes ikke umiddelbart at en pudset facade passer til den type hus? Det er svært at se ud fra det billede kun. Du kan jo prøve at photoshoppe facaden og så selv vurdere. Synes mere at en pudset facade passer på ældre villaer murmester, patricier osv. Men som andre nævner hvis der er tilbygning eller lign. der ødelægger indtrykket så kan det jo lade sig gøre.

Jeg har faktisk selv overvejet det da huset jeg bor i har fået bygget en 1-sal på (gammel bungalow) og der er tydelig farveforskel i stenene ml stue- og overetage. Min genbos facade er pudset og der er masser af problemer med puds der skalder af og facaden er i det hele taget ikke særlig pæn.

Måske det er bedre at vandskure det?
Jeg ville til enhver tid bevare et sådant pænt mustenshus. Jeg har pudset/vandskuret hus, og det skal hele tiden vedligeholdes. Jeg mener, det ville være helt tosset at pudse det der, ja nærmest helligbrød.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tja ktm. Om det er pænt er jo en smagssag. Nogle kan lide moren, og nogle kan lide datteren. Man skal dog altid tænke på konsekvenserne af sine valg. Det gælder også valg af facade udtryk.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også