Huskøb, uoverensstemmelse med BBR

Hej LDS,

Vi er ved at købe hus, og der er en garage der står anført som carport, vi har bedt sælger om at få det bragt i orden i BBR hvilket de har afslået.

På konstruktionstegningen i byggetilladelsen(1973) er den bagerste del (halvdelen) anført som et redskabsskur/lager, men i dag er det hele anført som Carport. Den forreste del er egentlig en reel carport, men der er monteret port i den. Vores tanker på den lange bane er at vi godt kunne finde på at åbne i hvert fald noget af det op. 

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad konsekvensen kan være, kan vi blive bedt om at pille det hele ned, eller kan vi godt forvente at vi som minimum kan få lov at lade det bagerste stå, når det nu i en eller anden form fremgår på den oprindelige byggetilladelse som noget der helt sikkert ikke er en carport.

Jeg leder lidt efter hvad det realistiske worst case er, absolut worst case er at vi kan blive bedt om at jævne det hele, hvilket ville være lidt en katastrofe.

Er der nogen der har gode input? jeg har mere information jeg kan dele, men jeg frygter at det bliver for meget, så jeg venter lige med mere, og så prøver jeg at udfylde efter bedste evne. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg den tekniske forvaltning i din kommune..

Vi prøver igen, i morgen --
Je_ns: Jeg kan godt forstå, at trådstarter spørger her først for at få en ide om mulige konsekvenser. Det vil man jo netop gerne vide lidt om inden man spørger kommunen - og dermed risikerer at starte en formel sag.

Jeg har ikke svaret, men det er et ret interessant spørgsmål, som jeg tror er relevant for mange.

Har I fået en begrundelse for hvorfor sælger ikke vil opdatere BBR? Ved de noget eller er de også "bare" nervøse for hvad konsekvensen kan blive?

Mvh. AllanE
Der står jo de er ved at købe hus, derfor foreslog jeg at de spurgte på teknisk forvaltning..
Men har de købt huset, er det da klogt at få styr på så meget som muligt, inder teknisk forvaltning kommer på banen.

Vi prøver igen, i morgen --
Vi havde en 1.sal der ikke var registreret da vi skulle købe huset. Og kravet vi havde, var at det skulle på plads inden overtagelse. Vi havde en købermægler, som fiksede det for os uden problemer.
Sælger har gennem vores køberrådgiver svaret at de "Ikke gider bruge tid på en eventuel godkendelse, da der var samme problemstilling da de overtog huset for 20 år siden"

På en måde gør det mig mere rolig, men jeg ved ikke rigtigt.
Sælgers mægler har bedt os om IKKE at kontakte kommunen vedr sagen...

Det er værd at bemærke at hvis vægtningen for en garage er 25%, så vil vi ende over bebyggelsesprocenten
Annonce
Husk mægleren er sælgers mand og han er kun interesseret i at lukke handlen. Har i en advokat til at skrive skøde, ville jeg rådføre mig her
Øhh gider at bruge tid på !!! Det tager ikke mere end max 10 min at logge ind på sin BBR med nemid og ændre direkte der eller ringe til teknisk forvaltning i sin kommune som også kan hjælpe.... så gider man ikke bruge lidt tid  så lille en ting, så er man vist ikke synderlig interesseret i at få solgt
Gulvvarme skrev den 08-09-2020 08:48:16

Hej LDS,

Vi er ved at købe hus, og der er en garage der står anført som carport, vi har bedt sælger om at få det bragt i orden i BBR hvilket de har afslået.

Jeg leder lidt efter hvad det realistiske worst case er, absolut worst case er at vi kan blive bedt om at jævne det hele, hvilket ville være lidt en katastrofe.
Du skal bede sælger bringe det i orden inden overtagelse.

En sand historie om nogle af mine anonymiserede bekendte i en tilsvarende situation.
Person A ejede hus på Paradisæblevej 13 på en kotelet grund. Huset havde garage og udhuse i skellet mod Paradisvej 15. Samtidig havde beboeren i Paradisæblevej 11 sin garage/udhuse i skellet mod Paradisæblevej 13.

Person A byggede i år 2000 et brændeskur/værksted i skel op af naboens garage mod Paradisæblevej 11 dvs person A brugte naboens eksisterende garage som bagvæg.. Byggeriet blev aldrig opført i BBR sandsynligvis fordi A ikke var opmærksom på at anmelde det eller anså det for værende under bagatelgrænsen.

Person A sælger 5 år efter sit hus til person B. I forbindelse med hussalget er der ingen der er opmærksom på at BBR ikke er i overensstemmelse med sandheden.

I år 2020 dvs 20 år efter opførsel af brændeskuret kommer person B i forbindelse med kommunen og det opdages at brændeskuret ikke er opdateret BBR. Kommunen kræver BBR opdateret og det opdages at brændeskuret er ulovligt opført idet max bygge linje i skel er overskredet. Paradisæblevej 13 har byggeri i skel både mod nummer 15 og nummer 11 og dette overskrider total max længde.

Beboer B anfører at i virkeligheden er der ingen praktiske ændringer i bebyggelses linjen. Brændeskuret er jo opført i samme byggelinje som naboens i nummer 11¨s garage og har stået der i 20 år. Beboer B indhenter underskrifter fra naboen i både Paradisæblevej 11 & 15. Ingen af naboerne har noget at indvende mod bygningen og der er ingen klager.

Kommunen fastholder sin afgørelse og efter lang sagsbehandling ender det med at beboer B må nedrive sit brændeskur der har stået op af naboens mur i 20 år uden problemer eller gener.

Der har som sagt ikke været nogle klager og hverken person A, B eller andre har handlet i ond tro ved at bygge og anvende et brændeskur mod reglerne men enden på sagen bliver altså at person B må nedrive sit 20 år gamle brændeskur opført af den tidligere ejer.
Økonomisk er der ikke noget at komme med mellem parterne, Dels er den økonomiske værdi på et 20 års gammelt brændeskur langt under prisen for sager/advokater, dels er alle forsikringer og ansvar udløbet.

***

For at sikre dig bedst muligt ville jeg som huskøber stille følgende betingelser:
A) Nuværende ejer arrangerer at indberette de aktuelle forhold til BBR senest i forbindelse med handel.
B) Nuværende ejer indestår for lovligheden af bygningen (garagen). Indtil BBR/papirarbejdet er kommet tilbage anmærkningsfrit fra kommunen tilbageholdes et passende beløb fx 25.000 kr eller hvilken værdi denne garage må anses for at have.

B) er vigtig at have med i betingelser. Det er ikke nok at A indberetter ændringer til BBR hvis det efter overtagelse og 6 mdrs sagsbehandling viser sig at garagen ikke kan godkendes. Det kan der godt være at du har en sag mod sælger men den er ikke meget værd da sælger og sælgers mægler i praksis er ligeglad når du har købt og betalt.

Kun ved at stille et tydeligt krav til den nuværende ejer før købet kan du sikre dig at du ikke pludselig står med "aben" ved evt efterfølgende problemer.
I forhold til et hussalg og forhandlingerne om dette generelt er dette kun et lille krav mod sælger og hvis han afviser at opfylde dette krav må det anses at ejer har vidende om at garagen af den ene eller anden grund ikke kan godkendes. En sælger med "rent mel i posen" vil ikke lade et så lille krav være til hinder for at lave en hushandel.

Ejendomsmægler er sikkert en flink mand/dame men er per definition sælgers mand og kan kun varetage sælgers interesse. Du kan derfor i den forbindelse ikke stole på at ejendomsmægleren på nogen måde vil hjælpe dig med denne sag. (Nogle ville måske argumentere at du generelt aldrig kan stole på ejendomsmæglere/advokater men det er en anden sag)

Det eksempel Hensan nævner, kan på ingen måder sammenlignes med trådstarters spørgsmål. I Hensans eksempel er byggeloven overtrådt, fordi sekundær bebyggelse overskrider sammenlagt 12 meter mod skel. Altså byggeloven er overtrådt og der foreligger et ulovligt byggeri.

For at vende tilbage til trådstarters spørgsmål. Hvis byggeriet er registreret i BBR, uagtet om det er garage eller carport, så ville jeg ikke være bekymret. Der er regelmæsssigt ingen forskel på de to, da de begge går under kategorien “sekundær bebyggelse”. Om det så var et drivhus eller shelter, så er der ingen forskel, så længe det ikke er opvarmet.
Når du overtager huset, logger du bare ind på BBR og ændre det, hvis det giver dig mere ro i maven.

Hvis du ikke har tillid til ovenstående, ringer du lige til din kommune og spørger om din problematik givet anledning til problemer.

Jeg ville i hvert fald ikke komme i vejen for en hushandel.
Sælgers mægler har bedt os om IKKE at kontakte kommunen vedr sagen... dette er da suspekt. Jeg ville da blæse på om mægler ber om ikke at kontakte kommunen.
Ps i forbindelse med et godkendt drivhus kunne jeg ikke selv opdatere BBR, men måtte maile til kommunen og be dem om at gøre det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis