Forsikringer i forbindelse med nybyg ved fagentreprise

Hej GDS

I forbindelse med vores fortstående byggeri er jeg selvfølgelig interesseret i at være dækket ind rent forsikringsmæssigt. Er der nogen der kender til forsikringer man bør/skal have når man selv har fagentreprisen?

Der skal selvfølgelig laves en entrepriseforsikring der dækker skader under byggeriet. Men hvilken forsikring dækker såfremt huset sætter sig efter 2-3 år? Altså hvis entreprenøren har lavet en fejl?

Mvh Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Det er en byggeskadeforsikring. Men den er lidt mere kompliceret end som så!
Det er dig som bygherre der projektere og mange senfølger opstår på grund af fejl projektering.

Det er ikke ukompliceret at være amatør bygherre og skulle styre fagentrepriser. Du bør få lavet et ordentlig udbudsmateriale til de entreprenører, så der ikke opstår tvivl om, hvad arbejdet omfatter.

Du kan lave en ab92 kontrakt på dine fagentrepriser med garantistillelse - så har du lidt hold i det ind til 1 års gennemgang.


/K

Hej

Tak for et grundigt svar. Jeg har tilknyttet en byggesagkyndig der er ansvarlig for at disse ting er lavet korrekt, ligesom han tilser byggeriet undervejs. Jeg er blot sådan sat sammen at jeg meget gerne vil sætte mig 100% ind i tingene så jeg kan snakke med undervejs - i forbindelse med indhentning af byggetilladelse reddede det ligefrem projektet så selv om det er tidskrævende kan det også give pote. Og så er det jo altid godt at blive klogere :-).

Umiddelbart er det kun fundamentet jeg er nervøs for, da undergrunden er lidt tricky hvor vi bor. Ville det give mening at det udelukkende var entreprenørens arbejde der blev håndteret via AB92/AB18? Jeg regner med at murer og tømrer arbejder på timeløn da det er folk jeg kender og stoler på. Så kan jeg desuden selv hjælpe til og spare lidt mandetimer på den front.

Jeg prøver at tage kontakt til mit forsikringsselskab i forhold til byggeskadeforsikring samt en entrepriseforsikring.

Mvh Henrik
Hvis du ved at der er problemer med jordbundsforholdene, så ville jeg da få tilknyttet en GRUNDIG geotekniker. 
Hej igen,

Til et enfamilies hus bør det ud fra boreprøver være muligt, at dimensionere fundamentet - uanset hvor “tricky” det er, men du skal få en geotekniker ud og besigtige udgravningen.

For at forstå dig ordenligt.
1) Er du bange for, at entreprenøren ikke laver det ordenligt?
2) Eller er du bange for, at huset vil sætte sig grundet jordbundsforholdene?

Ad 1)
Så bør du finde en entreprenør du stoler på - og føre tilsyn med, at han følger det projekterede.
Hvis evt. sætninger skyldes fejludført arbejde vil entreprenørens garanti ikke hjælpe meget.

Ad 2)
Hvis det er jordbundsforholdene, som er årsagen, så kan du ikke klandre entreprenøren - det er en projekteringspejl som ligger ved bygherre/rådgiver. 

/K

Det bunder nok bare i nervøsitet og manglende viden fra min side af. Der er lavet geotekniske boringer 2 gange og det ligger lige på vippen om det skal pælefunderes eller randfunderes. Der laves selvfølgelig udgravningskontrol og kompressionstest af sandpude, ligesom min byggerådgiver følger processen tæt.

Jeg har fundet en entreprenør jeg stoler på - men de kan jo også lave fejl. Der er ikke tale om et standard typehus, men en arkitekttegnet villa hvor hele underetagen skal in-situ-støbes. Det er derfor ikke en "standard-opgave" og det højner selvfølgelig risikoen for fejl betragteligt.

Er det ingeniøren og konstruktøren der udarbejder konstruktionstegningerne der tager stilling til fundering? Jeg troede egentlig det var entreprenøren der tog stilling til den del...

mvh Henrik
Annonce
Hvis det er på grænsen, så tror ikke du får en entreprenør til at tage ansvaret! Han vil helt sikkert gerne komme med råd og dele erfaringer.
hvis der er tvivl on udgravningsdybder, så få en priser inden I starter på, hvad ekstra udskiftning af jord koster - det har det med, at blive dyrere når man er gået igang. 
Jeg ville aldrig bruge entreprenørprojektering på en bærende konstruktion - enten bliver det unødigt underdimensioneret eller det modsatte, hvilket er endnu værre.

Dimensionering af fundamenter hører under den statiske rapport, som også skal bruges til resten af de bærende konstruktioner.


/K

Okay, så det er de data fra de geotekniske boringer der anvendes af ingeniøren i forbindelse med udarbejdelse af konstruktionstegningerne? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis