Strandsandsmørtel til opretning af havefliser

Hej
Jeg har en terrasse der lige skal rettes lidt op.
Jeg har også en del overskydende strandsandsmørtel, fra et tidligere projekt.

Nu kommer så, det muligvis dumme, spørgsmål.
Vil jeg kunne bruge dette til opretning af terrassen?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Mørtel er ikke egnet til at lægge fliser med.
Men normalt når man tager fliser op for at rette underlaget, så retter man sandet af og der skal kun bruges minimalt ekstra sand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og nu du har fliserne oppe, så gør dig selv den tjeneste at smide en ukrudts-dug under. Det holder ukrudt, myrer, orme og andet uønskværdigt væk, og samtidig stabiliserer det fliserne, så de ligger pænt i længere tid.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 06-09-2020 11:08:13

Og nu du har fliserne oppe, så gør dig selv den tjeneste at smide en ukrudts-dug under. Det holder ukrudt, myrer, orme og andet uønskværdigt væk, og samtidig stabiliserer det fliserne, så de ligger pænt i længere tid.

 det vil jeg på det kraftiste fraråde , 

det giver flere problemer end fordele , alt ukrudt kommer ovenfra , og du risikere at fliserne skrider hvis det under ikke er 100 procent
det er kun noget der bliver brugt af absolut amatører , og for at de kan sælge det 
Hvis man har et ujævnt og misligholdt fliseområde, hvor ukrudtet har fået fat under fliserne, så kan en dug under gøre underværker, og det er noget, de fleste selv kan klare for små penge. Fliserne vil rigtigt nok have en tendens til at skride langs kanten, hvis ikke de bliver fikseret.

Alternativet er at skulle fjerne fliserne, og starte helt forfra ved at grave underlaget op, stampe nyt stabilgrus og rette af med sand, hvilket er et større projekt, der kræver tunge maskiner og (for de fleste) professionel hjælp, og så bliver det hurtigt dyrt.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Må tilslutte mig lejren der fraråder dug under. Efter min erfaring skal et område under fliser hvor ukrudtet har dannet rodnet alligevel renses op. Og igen efter min mening kan dette oftest gøres med en moderat lugningsindsats hvor man med en hjemmeflikket stamper kan få underlaget stabilt nok til gangarealer. Hvis underlaget er så tilgroet at det skal op for at komme problemet til livs, vil der være meget organisk materiale der lukkes inde af en evt afdækning med dug at man risikerer senere sætninger når det nedbrydes... og så får man jo alligevel lov til at gøre det to gange.
Jeg har en terrasse med 30x60x6 fliser, der er dug under, ikke den billige tynde slags, men en noget kraftigere, det er der ingen problemer i, men sandet skal være rettet 100% op, for man kan ikke rigtig vibrere fliserne på plads, mine fliser er låst hele vejen rund, så de skrider ingen steder.
Der kommer lige så meget ukrudt mellem fliserne, som hvor der ingen dug er under.
Eneste umiddelbare fordel er at der ingen myre er, så de holder sig til de fliser uden ukrudtsdug.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis