Pudse væg med weber 280 - fremgangsmåde?

Hej

Jeg skal pudse et par vægge med weber 280. Jeg har ingen erfaring i at pudse vægge. Er der nogen der kan forklare fremgangsmåden?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak.
Vil jeg kunne en tandspartel i stedet for et stålbræt når jeg skal fordele mørtlen. For bedre at kunne styre tykkelsen?
Når du skal rette en væg op skal du ikke have samme tykkelse over det hele. De er jo netop meningen at skævheder skal blive rettet ud. Men tandspartel kan godt bruges men med den lige side. Det er et stålbræt.
Du trækker 1 stribe mørtel ( leder ) på væggen i ca. 10 cm bredde fra gulv til loft ( ca. 20-30 cm fra et hjørne ). Denne stribe skrabes af med en 2 m lodstok til den er i lod. Maks 2 m henne på væggen trækkes en ny leder på o.s.v
Er der vindues eller dørhuller sættes et bræt på kanten som også betragtes som en leder. Man kan bruge 2-3 tværgående brædder til at presse den fast i hullet.
Når lederne er lidt faste trækkes mørtel på væggen imellem lederne. Lodstok bruges så i zigzag bevægelser som en lige skinne til at trække pudslaget af netop ind til overfladen på lederne. Det efterlader så væggen med mønster på en del og med huller på en del. Huller fyldes efter og der trækkes af igen.
Når det hele har sat sig lidt ( så man har svært ved at stikke en finger ind i overfladen ) pudses i cirkel bevægelser med pudsebræt. Småhuller fyldes og pudses ind i resten af overfladen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
EV's metode virker bedst ved traditionel mørtel. Weber 280 klistrer ret meget og min erfaring er, at den ikke er let at trække ret langs ledere, da den meget gerne vil klæbe til lodstokken. Desuden er den kun til tynde lag (max 5mm).
Jeg har brugt Weber 280 på skæve vægge, og det er ikke voldsomt vanskeligt at styre tykkelsen, selv for en begynder.
Annonce
jenshøj skrev den 06-09-2020 13:03:04

EV's metode virker bedst ved traditionel mørtel. Weber 280 klistrer ret meget og min erfaring er, at den ikke er let at trække ret langs ledere, da den meget gerne vil klæbe til lodstokken. Desuden er den kun til tynde lag (max 5mm).
Jeg har brugt Weber 280 på skæve vægge, og det er ikke voldsomt vanskeligt at styre tykkelsen, selv for en begynder.

 Så du ville bruge et stålbræt frem for en tandspartel?

Nu skriver du ikke, hvorfor væggen skal pudses. Er den meget skæv, så kan man rette den op ad et par gange.
Men prøv dig frem med værktøjet. Det er som sagt nogenlunde til at styre også for en nybegynder.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis