Hvilken pex-diameter tilskuttes manifold

Hej. Har mit fyr i kælderen og tænker at sætte en manifold til 4 kredse på 1. sal. Alle kredse er på 16 mm. ca 80 m. pexrør. Har læst et sted, at man skal fordoble rørridameteren, når man skal fordele fra 1 til 4 kredse. Men så er vi jo oppe på et 32 mm. rør til førstesalen og 32 mm tilbage. Det lyder ret vildt stort. Er der noget, som jeg har misforstået? Min mavefornemmelse siger mig, at mindre må kunne gøre det - især da 32 mm. rør ikke er noget, der sælges ret mange steder - og mange skal jo bruge både 8 og 10 kredse.

Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver "manifold" så går jeg ud fra at du mener gulvvarmeshunt med termostat, pumpe, og telestarter.
Det er det man kalder lavtemperatur system ( gulvvarme ) I det system cirkulerer vandet rundt med stort flow og lille temperatur forskel på frem og retur.
Der skal så bare tilføres en lille mængde vand af højere temperatur for at opretholde temperaturen i kredsen.
Så lidt afhængig af din varmekilde kan du bruge samme dimension eller mindre.
Har du fjernvarme eller gasfyr med høj temperatur så mindre rør, medens luft til vand kan køre med samme dimension eller lidt mere.
I øvrigt er det dobbelte af 16 mm rør ikke 32 mm da det er hullet i røret man skal regne med. 16 mm har 3 mm godstykkelse så hullet er 10 mm og det giver en lysning på 78 mm2
20 mm 3 mm godstykkelse giver så 154 mm2 Det er det dobbelte.
Så for et fremtids sikre ville jeg bruge 20 mm rør.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan nøjes med et ø 22 rør.
Hvis det skal være helt rigtigt så skal du til at regne cirkulerende vandmængde ud for at finde den rette rørstørelse. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand skrev den 06-09-2020 10:06:36

Når du skriver "manifold" så går jeg ud fra at du mener gulvvarmeshunt med termostat, pumpe, og telestarter.
Det er det man kalder lavtemperatur system ( gulvvarme ) I det system cirkulerer vandet rundt med stort flow og lille temperatur forskel på frem og retur.
Der skal så bare tilføres en lille mængde vand af højere temperatur for at opretholde temperaturen i kredsen.
Så lidt afhængig af din varmekilde kan du bruge samme dimension eller mindre.
Har du fjernvarme eller gasfyr med høj temperatur så mindre rør, medens luft til vand kan køre med samme dimension eller lidt mere.
I øvrigt er det dobbelte af 16 mm rør ikke 32 mm da det er hullet i røret man skal regne med. 16 mm har 3 mm godstykkelse så hullet er 10 mm og det giver en lysning på 78 mm2
20 mm 3 mm godstykkelse giver så 154 mm2 Det er det dobbelte.
Så for et fremtids sikre ville jeg bruge 20 mm rør.

 Tusind tak - det er en helt ny Verden at renovere det hus. Joeeeh. Vi står foran en luft-til-vand pumpe og jeg skal bare brug en "dims" på første sal, der kan cirkulere varmen rundt. Ved du tilfældigvis, om en gulvvarmeshunt med termostat, pumpe og telestarter er lydløs (eller kan blive det). Jeg tænker at forlænge vindueskarmen i et hjørne af rummet og gemme kassen her. Men det ville være irriterende, hvis der kom en summen. Jeg har et frittidshus i Nakskov, hvor pumpen i fjernvarmedimsen summer noget, så jeg vil helst ikke gentage problemet. Men måske er pumpen i Nakskov bare dårlig.


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Epoxymanden skrev den 06-09-2020 16:37:02

Du kan nøjes med et ø 22 rør.
Hvis det skal være helt rigtigt så skal du til at regne cirkulerende vandmængde ud for at finde den rette rørstørelse.
Tusind tak. Ved du tilfældigvis, om der er risiko for støj eller "summen" fra pumpe-enheden?

 


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
ev elmand skrev den 06-09-2020 10:06:36

Når du skriver "manifold" så går jeg ud fra at du mener gulvvarmeshunt med termostat, pumpe, og telestarter.
Det er det man kalder lavtemperatur system ( gulvvarme ) I det system cirkulerer vandet rundt med stort flow og lille temperatur forskel på frem og retur.
Der skal så bare tilføres en lille mængde vand af højere temperatur for at opretholde temperaturen i kredsen.
Så lidt afhængig af din varmekilde kan du bruge samme dimension eller mindre.
Har du fjernvarme eller gasfyr med høj temperatur så mindre rør, medens luft til vand kan køre med samme dimension eller lidt mere.
I øvrigt er det dobbelte af 16 mm rør ikke 32 mm da det er hullet i røret man skal regne med. 16 mm har 3 mm godstykkelse så hullet er 10 mm og det giver en lysning på 78 mm2
20 mm 3 mm godstykkelse giver så 154 mm2 Det er det dobbelte.
Så for et fremtids sikre ville jeg bruge 20 mm rør.

 Trådstarter skal fordoble diameteren for at firdoble arealet, for at få fuldt flow på de 4 kredse på første salen.

Men trådstarter, du skal gøre op med dig selv, hvorvidt du skal køre et anlæg pr etage, eller et stort samlet gulvvarme anlæg.
Skal det være pr etage, så kan du nøjes med et højtemperatur fremløb på 16mm og retur af samme diameter.
skal du have et stort anlæg så skal du op i 32mm forbindelsen, for at kunne få cirkulations kapacitet nok.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Når du vil opsætte luft til vand varmepumpe bør du køre med lavest mulig temperatur til opvarmning. Det betyder at du skal have relativt store rør til din gulvvarmeshunt.

Søren O
Steensen skrev: Trådstarter skal fordoble diameteren for at firdoble arealet, for at få fuldt flow på de 4 kredse på første salen
Når pumpe m.m. skal placeres på 1. sal så skal der kun lidt vand op fra varmekilde for at opretholde temperaturen. Den store gennemstrømning foregår kun rundt i selve blandekredsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Til info anbefalede VVS'eren 22 eller 25 mm rør til hver shunt. Måske fordi hver etage kun er ca. 50-65 kvm. gulvvarme. Og her i tråden anbefaler flere af jer 32. Ikke nemt at være gør-det-selv mand - men måske skulle jeg bare ignorere VVSeren og sætte et ekstra stort rør på.

Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Din vvs-er har ret. Et 22 mm pex kan flytte rigtig meget varme.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også