Ny flise terrasse opbygning

Hej,
Vi har et hus fra slut 60'erne, hvor der i dag er en træ-terrasse som efterhånden lever på sidste år, efter at tidligere ejer ikke har gjort noget synderligt ved den i de sidste 10 års tid. Vi debattere lidt om vi ønsker en ny træ teresse, eller om vi vil have fliser.Vi er mest til fliser, da vi syntes det vil klæde huset bedst, men hver gang vi søger på opbygningen af underlaget, får vi nærmest et forskelligt svar. Det mest konservative vi har læst at vi skal bruge følgende;
12-15 cm bundsikring
12-15 cm stabilgrus
3-5 cm afretnings grus

Andre steder siger 5-10 cm bundsikring, 5-10 cm stabilgrus og 2-3 cm afretnings grus. Er der nogle som kan give os en afklaring på hvad der rent faktisk er nødvendigt? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det blot er en terrasse, hvor der ikke skal køre biler, kan du blot lægge den i 5-10cm afretningsgrus som du lige kører en pladevibrator over inden. Jeg har lagt 120m2 hjertingsten sådan og her efter 10 år ligger de stadig snorlige som et billardbord :-)
Husk at lave fald væk fra huset - ca. 1cm pr. Meter. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej, tak for hurtigt svar. Det vil næppe blive tungere køretøjer, end grillen som kommer der om, så med lidt held kan vi måske nøjes med at grave lidt ned, få stampet jorden med pladevibrator, så 5-10 cm afretnings grus og smide sten oven på? :-)
Ja. Det kan I gøre. Bare husk faldet og vær omhyggelige med at der ikke kommer “lunker”
​Jeg har tidligere fjernet en 30 år gammel terrasse, som blot var lagt i sand. På trods af sin alder stod den stadig pænt. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Interessant, nu blev det pludselig mere attraktivt med sten-terrasse :-) Tusind tak for det hurtige svar, og input.
Hej,

Efter DS skal man lave den bundopbygning som du beskriver - også selvom der er ikke er kørende trafik.

Ofte er det også fint med opbygning i sand Ved gående trafik, men det kommer an på, hvad der er under din træterrasse.
Muldjorden skal som minimum være rømmet af!
 

/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis