Nyt hus, ingen vejledning, mangler strøm og overblik

Kære LDS,

Vi har overtaget nyt hus pr. 1/9. Det er skønt, og vi vidste der var ting som skulle laves, og meget nyt, som ikke er nævnt i el rapporten, er kommet frem (og noteret på papirerne) ved overdragelse.

Jeg tror ikke på at mægler hjælper os, og vi leder efter hvor jeg så kan gå hen, da det virker urimeligt at skal tage os af ting som ikke virker ved overdragelse. Men; Hvor ville det være fedt hvis jeg selv kunne løse det med jeres hjælp =)

1) Vi har 2 stikkontakter inde + 1 ude som ikke virker (og ikke er nævnt noget om i tilstandrapport).
2) Loft udtag som ikke virker.
3) LK IHC system for lys og netværk, som er delvist hjemmeinstalleret af tidligere ejer.
4) Ingen gulvvarme termostater giver lys ved opvarmning på rum termostaten og det er uvist hvordan systemet er sat sammen.

Input søges til:
1 og 2) Ingen sikringer er koblet ud. Jeg har målt bag ved stikkontakt, og der ikke strøm på faserne. Loft udtag har heller ikke spænding. Se billede af installation. Hvordan finder jeg ud af hvor fejlen er? 
Den kontakt som sidder ude, sidder 1.5m fra en som virker. Jeg kan ikke se hvor kablerne løber hen.
3) IHC. Se indsat billede af tavle. De giver ingen mening for os hvad der tænder og slukker på hvad, da fronten på alle er afbleget hvid trykknap (udover at vi i stuen har målt samtidig med at trykke på alle afbrydere). Hvordan får jeg overblik over hvad der “burde” gøre hvad? Det ligner interface er rs232.
3a) Der er en hel tavle til IHC netærk (tror jeg). Er det samme interface som 3?
4) Jeg har skrevet til vvs firma om jeg kan skifte termostater. Det vil være den dyre løsning. Måske dioden ikke er tilsluttet forsyningen? Kan man skille dem ad?

Historien er kort at købet af ejendommen har været en interessant og lang kamp (men beliggenheden var det værd), og dårligt mægler har været den afgørende faktor for en gennemsyret dårlig oplevelse.
Derfor skrev vi også en uge før overtagelse til mægler, om at vi gerne så at han indhentede oplysninger (måske endda havde sælger med eller satte et møde op) om hvordan fyr, gulvvarme og lysstyringer virker.

Billede fra måler - hvorfor er der ikke en streg (forbrug) over fase 2? Der var tændt lys i alle ender af huset, blæser på bad, og ovn + køle og fryseskab.
Lampe/loft udtag i stue. Der sker intet uanset hvilken knap der trykker på vægkontakt.

2 loft udtag, som er nærmest de stikontakter ved gulvet som ikke virker

Den ene af de 2 stikkontakter ved gulvet som ikke virker.

Jeg har mål med dette.

Sådan sad kontakten i bryggers da vi overtog huset. Billedet er taget for at vise de små ledninger, som jeg tænker er IHC styring op til trykknapper på fronten.
El tavlen. Der er “hovedbryder” fra AEG i top, og “hovedbryder” fra Siemens i midten. Intet er mærket op. IHC i venstre side.

Den lukkede tavle del længst til venstre (ved siden af IHC delen) indeholder mange netævrksstik, og har IEC komponenter. Jeg tænker derfor at huset også har noget netværkstyring jeg kan gøre brug af når jeg får min internet udbyder ind (hvis jeg finder ud af hvordan det virker).

Eksempel på termostat / rumføler for gulvvarme. Den røde diode tænder ikke uanset hvor højt der skues op. Den burde tænde når det var, og slukke når det når ønsket temperatur.

Mvh

Andreas
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis termostat er trådløs, så prøv med nye batterier.

Loftsudtag på første billede er lavet ulovligt med blød ledning der kommer ned igennem dåsen?..

Tavlen ser suspekt ud. Hvorfor sidder afdækning ikke helt ned over grupperne?

Hvis billedet med den grønne dåse er en gipsvæg, er der brugt forkert dåse. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 05-09-2020 21:19:40

Hvis termostat er trådløs, så prøv med nye batterier.

Loftsudtag på første billede er lavet ulovligt med blød ledning der kommer ned igennem dåsen?..

Tavlen ser suspekt ud. Hvorfor sidder afdækning ikke helt ned over grupperne?

Hvis billedet med den grønne dåse er en gipsvæg, er der brugt forkert dåse.


Jeg ved ikke om den er trådløs. Den er gammel. Så jeg tror det ikke. Kan man skille dem ad nemt?

Jeg er enig, forstår ikke det kommer igennem. Burde det ikkehave været påpeget i elrapporten?

Tavlen er uoverskuelig. Men det nævnte elrapporten trods alt.
Lige præcis den væg er sten. Resten af installationerne er i gips.

Mvh

Andreas
mfrost skrev den 05-09-2020 21:27:57

På billede et bør der ikke komme noget ned gennem udtaget, hvis der er installationledningerne skal de monteres på bagsiden... men ser lidt mystisk ud..

 Så de er fremført, men ikke monteret? Kan det været svaret på hvorfor stikdåser ved gulv ikke virker? At de er sløjfet videre fra loft installationen?


Mvh

Andreas
Det lugter af at du skal have trukket noget el om, da der garanteret er mere fusk der gemmer sig bag udtagene.

Prøv at skrue lampeudtaget ud og tag et billede af dåsen bag. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Når der på måleren kun vises 2 faser kan det være at der er sprunget 1 sikring ude i skabet ved vejen. Det kan sådan set godt være årsagen til de fleste genvordigheder.
Prøv at tage dæksel af den højre side, altså lige over måler. Så skal du kunne måle 240 v ( cirka ) over alle lysgrupper. Det er dem der sidder 1 sikring i. Skruer trykkes ind og drejes 1/4 omgang
Viser det sig at der mangler noget så skal du  have fat i elektriker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-09-2020 22:24:44

Når der på måleren kun vises 2 faser kan det være at der er sprunget 1 sikring ude i skabet ved vejen. Det kan sådan set godt være årsagen til de fleste genvordigheder.
Prøv at tage dæksel af den højre side, altså lige over måler. Så skal du kunne måle 240 v ( cirka ) over alle lysgrupper. Det er dem der sidder 1 sikring i. Skruer trykkes ind og drejes 1/4 omgang
Viser det sig at der mangler noget så skal du  have fat i elektriker.

 jeg har skrevet til radius og forhørt mig.. Afventer svar.


Er det den her du mener?


Mvh

Andreas
Ja det er den og de andre ovenover.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 05-09-2020 22:20:20

Det lugter af at du skal have trukket noget el om, da der garanteret er mere fusk der gemmer sig bag udtagene.

Prøv at skrue lampeudtaget ud og tag et billede af dåsen bag.

 Yes. Det "må" jeg vel godt ift. installationen?

Jeg vil gerne undgå at pille for meget inden der skal placeres hvem der er ansvarlig for udbedring (fx. firma for elrapporten eller sælger).


Mvh

Andreas
Jeg er også interesseret hvis nogle kan hjælpe med IHC systemet, og få et overblik over hvilke kontakter som styrer hvad 🤷‍♂️

Mvh

Andreas
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis