Fjerne stolper 1sal

Jeg er ved at skulle købe et hus hvor ejeren er gået igang med renovering af 1.salen
Jeg kunne nu godt tænke mig at fjerne de lodrette stolper og skråstiverne, men er det muligt ?
Der ligger naturskifer på taget
umiddelbart vil jeg mene at skunk skunkvæggen burde aflaste spærene, men for at være ærlig aner jeg intet om det.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fjerne skunk væggen, men de store bjælker kan du ikke bare fjerne sådan uden videre, de har vigtig styrke i din tagkonstruktion.

De nuværende skunkvægge er kun dimensioneret til at holde beklædning så som gips. Det er alt for spinkelt til at erstatte søjlerne.

Endvidere skal du have beregnet om spær får for stor nedbøjning når der understøttes længere ude. Det ser ud til at spær er blevet påforet ekstra tømmer for at gøre plads til isolering, så de er formentlig kraftige nok, men du skal stadig have det dokumenteret.

Hvis skunkvæggen skal gøres bærende og erstatte søjlerne skal den ned og stå på bjælkelaget, samt udføres i spærtræ. Dvs. C18 mærket tømmer, eller højere. I den dimension ingeniøren anviser. 

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også