Gerigter - Væg og dørkarm passer ikke?

Hej med jer.

Jeg er igang med en mindre renovering og er nået så langt at jeg skal sætte gerigter op.

Men, jeg har et problem, i mine hjørnesamlinger komme der et "indre" mellemrum. Min tanke er at mellemrummet kommer da dørkarmen og væggen ikke flugter 100%.

Hvad kan man gøre for at få pænere samlinger?.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er snedkerarbejde. Det er din geringssav der ikke har den helt rigtige vinkel. Nogle få strøg med en høvl er den rigtige fremgangsmåde. 

Søren O
Tak for svarene.

JHB: Jeg har limet gerigterne.

Søren O:
Jeg har haft en vinkelmåler på, klingen er 90 grader i lodret stilling, og 45 grader drejet præcist.

Det er derfor min tanke at problemet med "hullerne" i hjørnet skyldes at gerigterne ikke ligger fladt på dørkarmen og vægen. I ydersiden har jeg op til 4mm revne fra gerigt til væg.
Det er meget let at se, når noget gaber. Selv en meget lille fejl på måske 0,5grader kommer hurtigt til at voldsomt ud.
Der er ikke andet at gøre end at tilpasse gerigterne, når man sætter dem op. En høvl eller tage 1/10 mm med saven indtil det passer.

Dit gab er dog ikke større end at du kan rette det med en hammer ved at slå det vandrette stykke lidt opad og det lodrette stykke lidt indad og fiksere hjørnet med et søm ned oppefra.

Men ellers, som min gamle snedker-far altid har sagt: Malerens kit dækker snedkerens skidt.

Det er oplagt med lidt malerfinich. Men ellers skal gerikt måsle løftes en anelse i saven så den godt nok saver 45 grader men på den lodrette led lidt ved siden af de 9+ grader. Der er faktisk nogen der stiller kap og gerings sav ud i skuret og saver det i hånden eller skærekasse for at få et bedre resultat.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også