Nøgle væk til jalousiskab, HJÆLP

Hjælp og gode råd søges! Jeg har desværre mistet nøglen til det gamle arvestykke af et jalousiskab. Det indeholder bl.a. pas og andre vigtige dokumenter. Vil nødigt bruge hammer og brækjern for at åbne det. Har I en god idé til hvordan jeg får det åbnet? 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man åbne det med et stykke stift, bukket ståltrådsnet, fx. en stump renseribøje?
(det virker på film 😁).
Måske kan man få noget tyndt ind foroven mellem skab og låge, og trække palen (krogformet) til side, så lågen slipper.
Hvis du kan huske hvordan nøglen ser ud, så led efter en tilsvarende hos marskandisere, genbrugsbutikker mv.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg har prøvet at lirke med en smørekniv mellem lås og skabsrullelåge uden held. Såvidt jeg kan se, så hæfter låsen to steder på lågen, når den er rullet op. Det er en cylinder på skabslågen der går op og klikker op i låsen. Så det der med at skubbe den til side virker desværre ikke..

En “ny”gammel nøgle kan være løsningen, det virker dog lidt som at finde en nål i en høstak:-)
Som bobenontot skriver, så vil en "dirk" (som den Benny fra Olsenbanden bruger) sikkert kunne åbne dit skab. Du skal bruge et stykke stift ståltråd, og bukke en krog på ca. 10 mm i enden. Lidt længere ude bukker du "et håndtag", så du får et ordentligt greb. Så er det kun at "lege nøgle" med dirken. Tålmodighed er en fordel.

Søren O
Det afhænger meget af hvor velsmurt låsen er i forhold til Dirken. Med dens lags gamle låse kan man godt opleve at ståltråd mv simpelthen ikke har styrke nok til at man kan lægge det tryk der skal til for at flytte palen.

Men så er der ikke andet for end at bukke nøglen af noget jern plade. 

Ask
Jeg har et skab, det ligner meget - men der kan man ikke se låseblikket fra forsiden af.. (der er langt ind) det er en 2 takket nøgle, med hul til styring i enden.. måske det er til at skubbe på "etellerandet", hvis det er hoppet ud?

Jeg kan ikke lige loade billeder af nøglen - men det kan jeg i morgen..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
en tur i byggemarkedet , det er en standartnøgle der er ca 10 forskellige af
de har tit et prøvebundt man kan låne til at finde den rette
Ved du hvilke byggemarkederder leverer den service?
Har ringet til forskellige låsesmede og spurgt om de har et bundt, man kan låne. Det havde ingen af dem og de kendte ikke til andre..
kommer jo an på hvor i landet du bor , heroppe har de fleste
godtnok flere år siden jeg har haft brug for det selv , da jeg har de fleste liggende selv
Worst case må du kunne få en tynd nedstryger eller multicutter ind i sprækker og save palen over.
Så er det selvfølgelig lidt svært at låse det igen men man kan ikke altid få alting 

Ask
Mit har et mærke(men ligner meget) , men jeg tror ikke nøglesystemet er det samme..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis