Overdækket terrasse og vandafledning

Hej

Skal aflede vand fra en overdækning på en flisebelagt terrasse. Jeg har et nedløbsrør fra husets tag ikke så langt derfra, hvor jeg påtænkte et grenrør under terræn (fliser) og føre kloakrør til nedløb fra overdækning. Men hvad må man selv og hvad kræver autorisation? Har separatkloakering hvis det har betydning.

På forhånd tak.

Vh. Karsten
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du vil aflede tagvand til det offentlige er der autorisationskrav, også når der er separatkloakering.
Det er vigtigt at tagvandet tilsluttes regnvandsledningen, og det skal være gennem et sandfang (tagbrønd). Det enkleste vil være hvis du kan tilslutte dit tagvand til en eksisterende tagbrønd.

Hvis du vil undgå autorisationskravet, kan du lave en løsning med tagbrønd og faskine.

Søren O
Vær opmærksom på at flere og flere kommuner kræver separation af overfladevand/dræn fra kloak. Derfor er det ikke givet at du kan tilslutte nedløbet fra en overdækket terrasse til det eksisterende.

En overdækket terrasse er sjældent det store areal, så en faskine burde løse problemet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det havde jeg overset, og så kommer autorisationskravet naturligvis i spil, men ofte er det billigere at lave nedsivning til så små tagflader.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er et 2 år gammelt hus. Der er kun to brønde på min grund ved min indkørsel, hvor jeg formoder den ene er spildevand og den anden regnvand, der er ingen nedsivning på egen grund. Men jeg kan prøve at tjekke tegning over kloak når jeg kommer hjem. Kan det passe der kun er én sandfangsbrønd for regnvand for hele husets tag, hvori alle nedløb fører hen?
Som svar til mulige løsninger, jeg vil helst undgå at benytte faskine. Det kan dog selvfølgelig ende med at blive løsningen.
Én sandfangsbrønd kan i mange tilfælde være nok. En god idé at tjekke tegningerne. Det vil også være i orden at koble til en eksisterende regnvandsledning "på vej hen imod" sandfangsbrønd.


Søren O
Når du skriver det er i orden at koble til eksisterende regnvandsledning, som jeg gætter på f.eks. kan være kloakrør i terræn for et nedløbsrør, er der her fortsat tale om autoriseret arbejde?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis