Lukning af trinnene på en vindeltrappe

Hej,
Jeg søger hjælp til, hvordan jeg udregner vinklen på den plade jeg skal skære bagstykket af trinnene (stødtrinnet).
Jeg har en eksisterende vindeltrappe, hvor jeg gerne vil have lukket trinnene. Jeg har styr på bredden og højden af pladerne, der laves for at lukke trinnene, men jeg ved ikke hvordan jeg udregner den vinkel, som siderne af pladen skal have (smiget), så pladen ikke kommer til at gabe i siderne af trinnet.

Nogen, der kan hjælpe mig her?
Med venlig hilsen
Christian 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mål det med en smigvinkel.

fase
S. Fabrin skrev den 03-09-2020 19:37:19

Mål det med en smigvinkel.

Mjaa, det tænkte jeg nok også blev løsningen, men jeg håbede på, at der var en bedre (nemmere) løsning, som jeg ikke kendte til. 

Jeg synes godt at smigvinklen kan være svær at bruge, når der skal skæres 20 cm på langs af et brædt, men det kan godt være, at jeg bare skal øve mig noget mere 🤷‍♂️
Uanset om du beregner vinklen eller måler den med en smaigvinkel, skal du have det udført i praktis. Så det kan godt være det er svært, men der er ingen der kan se, hvor lang tid du har brugt..

fase
S. Fabrin skrev den 03-09-2020 21:41:44

Uanset om du beregner vinklen eller måler den med en smaigvinkel, skal du have det udført i praktis. Så det kan godt være det er svært, men der er ingen der kan se, hvor lang tid du har brugt..

Nej, det kan du have ret i😁.. Det er nu heller ikke så meget tiden jeg er nervøs for, men mere materiale forbruget, ved fejlskær😉

tegn det op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det er ikke så svært at finde vinklen. Brug en smigvinkel, evt en elektronisk med grader - så kan du overføre det til din geringssav. (Går ud fra at du har en justerbar geringssav)  Det er bare vigtigt at du ikke får lavet smiget for spidst - hellere lidt for stumpt og så skære til. . Men du får en udfordring hvis der er tale om en "ægte" vindeltrappe med rundede vanger - for så er det ikke muligt at lave et snit på indersiden, der ikke kommer til at gabe på enten for- eller bagside. Der kunne løsningen være at montere to plader. Det kommer selvfølgeligt an på om bagsiden er synlig.

Under alle  omstændigheder så er det lettest, hvis du bruger tynde plader. en 8 mm krydsfiner er betydeligt mere tilgivende end en 20 mm (fuge er din ven.), men man risikerer at trinlyd bliver højere. Personligt vil jeg ikke vælge MDF som stødtrin - træplade eller krydsfiner.

Mvh Troels
Du kan evt skære et hak ind fra begge sider, så du får et M form, så kan du undgå at det gaber
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis