Trække netværkskabel over loft

Hej LDS,

Jeg er igang med at planlægge opsætning af hjemmenetværket i hus fra 2006. Jeg skal have trukket et netkabel på tværs af huset, og vil trække det over loftet. Desværre er det kun enkelte steder der er lagt tomrør ved institutionerne. Jeg skal derfor have boret hul i loftet, og vil jo uvægerligt komme til at gennembryde dampspærren.
Jeg har læst lidt forskelligt rundt omkring, nogle hævder at det er svært at ligge isoleringen ordentligt på plads, hvis man løfter den for at tætne dampspærren, kan det virkelig passe?
Af de opgraderede anbefalinger fra 2019 kan jeg se, at der desuden ikke nødvendigvis skal være en dampspærre, og jeg overvejer om jeg måske bare skal bore det lille hul, og så ikke tænke mere over det?
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg griber det bedst an, hvad siger i?

P.S huset skal selvfølgelig dækkes af WiFi, men til mit brug er kabling en nødvendighed :)
Hej LDS, Jeg er igang med at planlægge opsætning... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, desværre løb telefonledningen ikke i elektrikerrør, men var lagt direkte ind i væggen. Det er træhus, så man har nok bare trukket kablerne og så sat de indvendige gipsplader på.

Det lykkedes mig i første omgang at få trukket telefonledningen op med søgefjeder, men netværkskablet røg desværre af da jeg skulle trække kablet igennem igen. Jeg har ikke kunnet nå ned til stikket igen. Kan jeg redde projektet? Overvejer at hyre en fagmand, medmindre der findes et godt bud på en løsning :/
Aaargh, surt! Jeg havde ikke lige luret, at det var et træhus. Så jeg antog at du havde betonvægge som mine og dér ville de være lagt i rør. Øv. Ærgerligt at de ikke har været lidt fremsynet da de trak kablerne. Det koster ikke mange kroner at lægge det i rør fra start.

Mht. søgefjederen, så kan jeg godt se, at det er lidt svært. Men forhåbentligt er der nogle andre der har et trick.

Mvh. AllanE
Nej, det er lidt ærgerligt at de ikke har tænkt længere! Ærgrer mig over at jeg ikke fik kablet gjort ordentligt fast da jeg skulle trække det tilbage. Nå, om ikke andet er jeg da den erfaring rigere :) 
Jeg plejer at afisolere kablet 4-5 cm, føre lederne igennem øjet på søgefjederen og derefter bøje dem 180gr. Til sidst store mængder tape  


Mvh. AllanE
I stedet for at trække kablerne direkte med søgefjederen, har jeg flere gange haft helt med først at trække en murersnor med søgefjederen som derefter bruges til at trække kablerne.

På længere afstande med skarpe vinkler, har jeg brugt et vatprop bundet til murersnoren. Herefter brugte jeg en støvsuger på fuld skrald til at suge vatprop og murersnor hele vejen igennem.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ja, hvis bare de havde lagt et rør jeg kunne føre noget igennem. Udfordringen nu er at jeg ikke har nogen forbindelse ned til stikket. Jeg kan næsten ikke se hvordan jeg kan få noget derned, når kablerne bare er lagt løst bag gipsplader. Øv.
Du skal ikke give helt op endnu

Jeg har selv vægge med hult rum. Hvis det er muligt at finde midten af væggen (tykkelsen), der hvor dit kabel kom op før er der håb. Start med at tage forfradåsen ud(meget svært uden at ødelægge den af). Her efter bores et 18-20mm hul oppe fra loftet ned i væggen, helst med et kopbord, da man tit rammer en skruer/søm. Når dette er gjort tager du et 16mm elektriker rør og skubber ned i væggen. Når der er gispvægge bør der være forskalling for hver 60cm hvilket vil sige at du bare skal finde røret inde i de 60cm. Når dette er gjort kan du trække kablet ned. Jeg plejer at trække røret ud igen, men det er op til dig.

Håber dette giver dig lidt håb.

Ps.
Den nemmeste måde at demontere en forfradåse på er at løsneskruerne og klippe dem over med en skævbider
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis