Flytning af spær på loft, så det kan inddrages til 1. sal

Hej,

Jeg har et hus fra 1950'erne. Der er en uudnyttet 1. sal, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at indrage. Men husets tidligere beboer lavede nyt tag, og der er en tagkonstruktion på, som "spærrer" for de ekstra kvadratmeter. Naboerne, som bor i tilsvarende huse, har til begge sider inddraget loftet ovenpå.

Mit spørgsmål er, om det forholdsvis nemt kan lade sig gøre at flytte spærrene på loftet, eller om det er samme pris, som hvis der skulle laves et helt nyt tag?

Jeg er helt med på, at det kræver ekstra beregninger osv. - og så kommer udgiften jo til at lave 1. salen oveni :)

Men hvor realistisk er projektet?

Mvh
Sandra
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Nu spørger du om det er nemt..
Du er nødsaget til at pille alt taget af, for at kunne rykke dem. Så rimelig stor opgave. 

Mvh. Christian M
 

Hvad mener du med at flytte spær? hvad er det du vil flytte? Hvor højt er der fra gulv til de vandrette hanebånd?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 03-09-2020 07:59:02

Hvad mener du med at flytte spær? hvad er det du vil flytte? Hvor højt er der fra gulv til de vandrette hanebånd?

 Jeg har ikke målt, men for lavt til at man ville kunne bo i det. Så jeg ville gerne rykke de vandrette spær op i højden og de lodrette ud til siden, hvis det giver mening? :)

Annonce
Det giver absolut mening. Da jeg læste det første indlæg forstod jeg at du ville flytte spærene sideværs og det vil kræve at taget kommer af. Det du nu beskriver kan godt lade sig gøre uden at tage taget af. Men det er et stort projekt og dyrt hvis men ikke kan gøre noget selv. men jeg ville kontakte en bygningskonstruktør el lign, for at få et bud på hvor meget du kan flytte skunkstolper (de lodrette) og hanebånd (de vandrette) Måske kan man få noget anvendeligt ud af det ved kun at flytte hanebånd og nogle enkelte skunkstolper. Det var det jeg gjorde her i vores hus.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis jeg forstår dig rigtigt, så vil du hæve hanebåndet og flytte de lodrette tænger længere ud.
En sådan ombygning er en ret stor ændring af hele spærret og det eneste rigtige vil være at få lavet en ingeniør beregning af mulighederne. Det behøver nok ikke være så dyrt, men for at sikre der er styr på belastningerne.
At naboerne evt har lavet om på deres spær betyder jo ikke nødvendigvis de har lavet det korrekt... eller at deres ombygning lever op til de last krav der er på et tag i dag.

Du har tegltag, hvilket er temmelig tungt og dermed også stiller krav til spærenes bære evne....

MVH Njord
Når du vurderer på hvor meet plads du vil få på loftet, så husk at regne det plads der "forsvinder" til isoleringen, den skal være temmelig kraftig med de nuværende regler.

MVH Njord
Bør hun ik os få undertag på, såfremt hun ønsker at lukke det til. Chancen for fygesne og lignende er til stede, uden undertag. Lige nu kan det ventileret væk, men det kan det ikke på samme måde ved vægge og loft bygget på 1 salen. 

Mvh. Christian M
 

Hov, fik aldrig svaret! Tusind tak for jeres svar :)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis