Flytning af spær på loft, så det kan inddrages til 1. sal

Hej,

Jeg har et hus fra 1950'erne. Der er en uudnyttet 1. sal, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at indrage. Men husets tidligere beboer lavede nyt tag, og der er en tagkonstruktion på, som "spærrer" for de ekstra kvadratmeter. Naboerne, som bor i tilsvarende huse, har til begge sider inddraget loftet ovenpå.

Mit spørgsmål er, om det forholdsvis nemt kan lade sig gøre at flytte spærrene på loftet, eller om det er samme pris, som hvis der skulle laves et helt nyt tag?

Jeg er helt med på, at det kræver ekstra beregninger osv. - og så kommer udgiften jo til at lave 1. salen oveni :)

Men hvor realistisk er projektet?

Mvh
Sandra
Hej, Jeg har et hus fra 1950'erne. Der er en... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sandra B

Projektet er realistisk nok og let nok for en Tømrer. men der går mange timer med det.
og da er er almindelige hanebånds spær du har. er det en ganske simpel tagkonstruktion.
det ser jo ikke ud til at du har kviste eller noget.

Men hvis man opfylder de krav der er til isolering nu om dage. så skal der under alle omstændigheder påfors træ på spær. og så kommer man hurtig over den styrke du skal bruge for at bære dine beton tegl.

Nu må du ikke hænge mig op på det, efterisolering / renovation angående. mengten af isolering det er nok mere and det jeg skriver
--------------------------
Jeg ser at du har 2 muligheder du skal over veje. der er fordele og ulemper ved bække.
Men meget af arbejdet er det samme.

1# hvis du bygger loft rummet indefra som det er nu. og skal isoler under dit beton tegl.
ja selvfølgelig forstærk spæret. flyt skunk stolper og hanebånd

50mm ventilationsspalte fra under kant lægt til overkant isolering
350mm isolering i flot. "måske mere alt efter krav" og isolering kvalitet
22mm forskalling
26mm to "lag gips"
det giver 448mm under lægte til færdig loft højte.
eller 323mm under dine nu værnere spære. til færdig loft højte.

Ulemperne: ved 1 du mister meget at den ønske plas som loft rummet kan give / du har ikke udertag under dine beton tegl "og nej man kan ikke ligge ind undertag op ude af tage taget af"

Fordele: du spare lidt arbejde. men ikke meget. i den store helehed
----------------
2# Ja tag tage af. og og forstærk hele konstruktionen ude fra. og behold den loft højde i har nu.
ja jeg ved det lyder voldsomt men det er tager ikke så lang tid af tag taget ned helt uden at det går i stykker.

nu ved jeg ikke præcis hvad jers hus måler men den ser ikke så stor ud.

22mm forskalling
26mm "to lag gips"
det giver 48mm under dine nu værnere spære. til færdig loft højte.

Ulemperne: ja der er flere timer i opgaven og kommer også til at koste mere.
men tror ikke på at vi snakker mere and 10% også selv om i skulle have en kvist på eller to.

Fordele: du kan få et undertage under dine tagsten "så hvis en sten går i stykker her klimaskærmen stadigvæk tæt.
I kommer til at beholde en masse af den plads.

----------------
hvormeget i selv kan og vil lave ved jeg jo ikke men rasten. Prøv at snakke med en Tømrer mester. om det.
hvis i vælger Nr 2
betyder det ikke at i skal vente til sommer. der er meget der kan på begyndes, inde fra.

Stort set alt de indvendige arbejde kan i lave så som
1 lag isolering
2 forskalling til gips/ folt " det meste af det "
3 trekke strøm rundt
4 ratte gulvet op og læg gulvet. "krever jo at i fjerne de stolper der er og laver en under støttelse

og så tage taget af til sommer.
læg en dampspærre på.
forstærk spærne ude fra.
isolering.
Osv.

Det eneste ekstra det vil koste er i materialer er
Undertag jeg fortrækker Monoperm 1000" 30m2 pr rulle ca 1000.-
tryklister til hele taget " ca 4.- kr pr meter
2-3 pakker lægter da " ca 6 .-pr meter
søm til lægning af taget ca 2000.-

rasten burte at kunne genbruges
Ellers er rasten den samme
----------------------
Det kræver lidt mere planlægning fra tømreren siden men der er ikke nogle problemer i det.
og på mange måder gør det også arbejdet letter.

jeg synds i skal over vejene det

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
hej Mads, tak, det tror jeg da kraftigt jeg vil overveje! Tak for grundigt svar!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis