Hæfte beton mod fundament

Hej,

Jeg er i gang med at bygge skur. Jeg har fuld fundament under selve skuret, og havde regnet med at lave punktfundament til trailer ly som er lige ved siden af. Det har jeg i mellemtiden fortrudt, og vil gerne have sat en række fundablokke i stil med skuret, jeg tror det vil se bedreud.

Jeg sætter et enkelt skift fundablokke i højde med eksisterende fundament, i 30 cm beton, med kamstål, plus en 5-6 punkter hvor jeg graver ned i 90 +kamstål så der er nogle gode støttepunkter.

Jeg vil bore nogle stænger kamstål eller gevindstænger ind i eksisterende fundament og "lime" med forankringsmasse. Så de kommer ind i den nye beton.

Mit spørgsmål går på hvordan jeg bedst får det "nye" fundament / beton til at hæfte på det gamle? jeg har søgt en del og der findes hæftemørtel, fliseklæb osv. men ved ikke hvad det stærkeste er.

Skal jeg, inden jeg støber,rense det eksisterende fundament godt af, påføre et lag fliseklæb, og så støbe? Eller er der bedre metoder.

på forhånd tak for jeres input :)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syntes du skal overveje om du kan leve med at der er et mellemrum mellem de to fundamenter. Når ikke du murer det i forband og når fundamenterne er forskelligt opbygget, så er der god chance for at noget giver sig. Du kan jo risikere at samlingen er stærkere end fugen mellem fundablokkene i det eksisterende fundament, og så får du bare revnerne der. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 03-09-2020 12:14:28

Jeg syntes du skal overveje om du kan leve med at der er et mellemrum mellem de to fundamenter. Når ikke du murer det i forband og når fundamenterne er forskelligt opbygget, så er der god chance for at noget giver sig. Du kan jo risikere at samlingen er stærkere end fugen mellem fundablokkene i det eksisterende fundament, og så får du bare revnerne der.

 Det har du da egentlig ret i. Havde jeg slet ikke tænkt over. Pokkers. Ak - jeg vil prøve og gi det fliselim, gevindstænger og så krydse fingre. Hvis det går helt galt så må jeg lave en fuge imellem dem så det kan arbejde en anelse..


tak for dit indspark
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis