Har mit hus gips eller fibergips?

Hejsa

Jeg har lige overtaget et hus, som blev renoveret ca. 2006. De gamle ejere havde ikke mange ting skruet op på væggene (ud over billeder og andre lette ting) men jeg har lagt mærke til at der stort set alle steder er skruet direkte ind i væggen uden brug af rawplug. Jeg har læst mig til, at hvis væggene er fibergips, så er det sådan man gør. Nu hvor jeg skal til at hænge større ting op (skabe og reoler) så vil jeg gerne finde ud af om det er fibergips eller normal gips. Er der en god måde at undersøge det?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er da let nok. Fibergips er meget hårdt, så skruer du en skrue i med håndkraft går den trægt. Skruer du den i almindelig gips går den super let ind. Fibergips er gråt, og støvet er gråt og smuldet.
Gips er kridhvid og støvet.
Der var ikke mange der brugte fibergips i 2006.

Elektronikteknikeren
Uanset om det er alm gips eller ej så skal du ved ophæng af tungere ting bruge plugs.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men hvis man kan ramme træ forskalling eller lægter bag gipsen, så kan man hænge rigtig tunge ting op uden plugs.

Elektronikteknikeren
Tak for svar. Når jeg skruer i det går skruen trægt og virker til at sidde godt så jeg må formode det er fibergips. Inden jeg læste dit svar BOFH havde jeg allerede hængt skabene op - det er sådan nogle ikea skabe som hænger på en vandret skinne. Hver skinne fik 6 store skruer og virkede til at sidde ret solidt så jeg krydser fingre. Tak for svar!
Når der er en skinne til at fordele lasten skal det nok blive hængende hvis det er fibergips.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også