Montering af dobbelt afbryder + stikkontakt i badeværelset

Hejsa,
Jeg har en baderumsventilator i badeværelset som tænder og slukker sammen med lyset, men vil gerne montere en dobbelt afbryder i stedet for, så jeg kan tænde og slukke lyset på den ene og tænde og slukke ventilatoren på den anden + en stikkontakt nedenunder, er der et klogt hovet der kan fortelle mig hvordan kredsen skal se ud..? ;)

V.H.
Caran.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal sandsynligvis trækkes en ekstra tændledning.
Hvordan er det lavet i dag? Er ventilatoren tilsluttet et lampeudtag?
Ja ventilatoren er tilsluttet udtaget på loftet, så er det nemmeste ikke at starte med at pille blæseren fra så trække to nye fra blæseren eller hvordan?

V.H.
Caran.
Du skal have en ekstra ledning mellem afbryderen og udtaget. Hvis ledningerne ikke er trukket i rør, er det det mest besværlige. Når denne ledning er lavet, kan du godt tilslutte både lampe og ventilator til udtaget.

Du kan også føre et kabel fra ventilator og ned til afbryder, men det kræver, at der er nul tilgængeligt ved afbryderen. Hvis der sidder en stikkontakt under afbryderen, er der nul.
Den ekstre ledning jeg skal ha’ er det en konstant strøm?

V.H.
Caran.
Nej, så vil ventilatoren køre hele tiden 
Det er en mellemledning fra den nye afbryder og til ventilator.

Annonce
Hov, havde ikke læst dit oprindelige spørgsmål godt nok. Havde overset at du også vil have en ny stikkontakt.
Du skal starte med at finde ud af, hvor mangle ledninger der er bag den nuværende afbryder.
Du skal sandsynligvis have 2 nye ledninger ned til den. En nul og en mellemledning til ventilatoren.
Jeg tar’ lige et billede af kontakten bagpå i morgen😊

V.H.
Caran.
Jeg har ordnet det men mange tak for hjælpen😊

V.H.
Caran.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind