Hvor langt må man grave ned langs sit hus fundament?

Jeg er ved at lave et dræn om mit hus, og i den forbindelse tænkte jeg, om nogle herinde er klar over hvor langt man må grave ned langs med fundamentet i huset, så der ikke kommer sætningsskader?

Info: Mit hus er et bungalow hus fra 1936, der er en højtliggende kælder i huset, hvor der er 60 cm fra terræn og ned til kældergulv. Jeg ved ikke hvor dybt fundamentet går ned i jorden under kældergulvet. Huset ligger på lerjord.

Håber i kan hjælpe mig - jeg ønsker at isolere kælderydervægge med Sundolit drænplader, nu når jeg alligevel graver lidt ud, og derfor vil jeg i det mindste gerne isolerene til kældergulvsdybde.

Mvh

Jakob 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle de tegninger jeg har set har man gravet ned til underkanten af fundamentet - på den måde for du også lavet en kapilærbrydning ift gulvet - det vil i dit tilfælde nok betyde 30-40 cm under gulv. Du må selvfølgeligt ikke grave ud til UNDER fundamentdybden, og  du må ikke grave mere ud end en løbemeter af gangen. Det er fast arbejde!

Mvh Troels
Det betyder en meter langs fundamentet må blotlægges af gangen i fuld dybde, for at undgå sætning.


Elektronikteknikeren
Vedr. de 1 meters blotlægning, hvor kommer det fra?
Det er rigtig nok, med 1 meter, hvis det drejer sig om understøbning af grund/fundament, det er som bekendt noget helt andet. Blander man nogle situationer sammen?

Der har også været flere spørgsmål/svar, her på hjemmesiden, hvor man anbefaler, at grave ud for understøbning, med flere 1 meters stykker, med passende afstande/mellemrum, på omkring 4-5 meter.

Tidligere har jeg været med til at isolerer en kælder udvendigt, hvor de 3 sider, af huset hele, blev opgravet i et "hug". Det er nu ca 40 år siden, huset står der stadig uden nogen form for sætningsskader.
Har for ca 12 år siden selv gravet op for udvendig isolering af grunden/husgavlen, 8,5 meter, uden nogen form for problem.
For mig virker de kun/max 1 meters blotlægning temmelig ulogisk, når der kun graves ned til underkant af grunden.
Okay, måske er der flere løsninger.

Hvis man vælger at grave ned en meter af gangen, betyder det så samtidig man skal hælde grus etc. i pr. denne nye meter. Og det så meter for meter eller hvordan? Bliver det så ikke svært at få plads til en pladevibrator?
Hvad skal du med en pladevibrator, så hårdt skal det ikke bankes sammen. Brug fødderne til at komprimere jorden. Vandet, der lander langs husmuren, skal jo gerne kunne sive ned langs muren og blive opfange af drænet. Der kommer formentlig heller ingen til at køre langs muren.

fase
Jeg lavede omfangsdræn for mange år siden - og da gravede jeg ned til lige under gulvhøjde i kælderen (stort set ned til sokkelbund) omkring hele huset - på én gang.. huset står endnu, og der er ikke sket sætning..
så rensede jeg soklen blidt, og mener at kunne huske, at den fik noget åndbart "tjære" - så "platonplader" og stampet op med grus mod pladerne, og jord udenfor gruset..(er lidt usikker på, om grus/jord blev adskilt af en membran)
Det blev en lækker tør kælder :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
husk så lige , at hvis der sker noget , og forsikringen skal dække
heder der til underside sokkel 2m fra soklen og 45 grader ned derfra
skal man dybere eller tættere på kræver det boreprøver først
Men der bliver jo ikke gravet under her.. så det er blot at grave fri, og få gjort færdigt
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis