Hvor langt må man grave ned langs sit hus fundament?

Jeg er ved at lave et dræn om mit hus, og i den forbindelse tænkte jeg, om nogle herinde er klar over hvor langt man må grave ned langs med fundamentet i huset, så der ikke kommer sætningsskader?

Info: Mit hus er et bungalow hus fra 1936, der er en højtliggende kælder i huset, hvor der er 60 cm fra terræn og ned til kældergulv. Jeg ved ikke hvor dybt fundamentet går ned i jorden under kældergulvet. Huset ligger på lerjord.

Håber i kan hjælpe mig - jeg ønsker at isolere kælderydervægge med Sundolit drænplader, nu når jeg alligevel graver lidt ud, og derfor vil jeg i det mindste gerne isolerene til kældergulvsdybde.

Mvh

Jakob 
Jeg er ved at lave et dræn om mit hus, og i den... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Natur skrev den 02-09-2020 21:29:23

Men der bliver jo ikke gravet under her.. så det er blot at grave fri, og få gjort færdigt

 ja , gravet fri , det er 2m fra soklen der må graves til bunden, ikke inde ved den

bredker skrev den 02-09-2020 20:54:14

husk så lige , at hvis der sker noget , og forsikringen skal dække
heder der til underside sokkel 2m fra soklen og 45 grader ned derfra
skal man dybere eller tættere på kræver det boreprøver først

 Skal dit indlæg forstås sådan, at man begynder 2 m. fra soklen i jordhøjde og graver med et anlæg på 45° graver ned til bunden af soklen?


fase
skulle forstås sådan at du lige skal sikre dig hvad din forsikring siger , da de kan nægte at erstatte hvis du graver hele soklen fri
det er 2m fra soklen du må grave til undersiden , de 45 grader er hvis du skal dybere yderligere ud
i praksis duer det jo ikke , da du jo ikke kan nøjes med et pr meter af gangen

bare så du kender risikoen , der er flere der har prøvet at det går galt
De gange jeg har været med til at dræne tog vi 1 side ad gangen og dækkede indtil 1 m fra hjørnet. Derefter gravede vi rundt om hjørnet og førte drænet med rundt og dækkede så den første side helt op inden vi fortsatte. På den måde var der aldrig åbent mere end 1 m på hver side af et hjørne.
Er man lidt usikker kan man jo dække op løbende langs siden så der ikke er mere end 3-4 m fri hele tiden

Bare kald mig BBB 
Fedt med de mange indspark til tråden - det er virkelig en øjenåbner og god, god viden! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis