Trægavl begynder at slippe i not og fer

Vi har en sydvendt trægavl på halvandet plans hus der er godt udsat. Vi har kun boet i huset et par år, men havde bemærket sidste år at brædderne var ved at give sig en del og det trængte i hvert fald til maling. Det er nu blevet malet, men måske et par år for sent. Flere steder er brædderne begyndt så småt at gå fra hinanden i deres not og fer samlinger. Billedet her er hvor det er værst.

I bagklogskabens lys var det nok den forkerte rækkefølge at gøre det i, men efter vi fik det malet fik jeg en tømrer ud i håb om at det måske kunne reddes ved at lime sammen igen eller noget. Han mener dog at det egentlig nok er bedst at skifte hele gavlen.

Hvad har jeg af muligheder? Hvis det hele udskiftes hvordan undgår jeg så den slags fremover? Eller kan man bare ignorere det indtil videre og få sparet lidt op til en langtidsholdbar løsning i fibercement eller noget i den stil.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at vente til det har regnet lidt. Grunden til at brædderne kryber kan skyldes tørke. De vil så udvide sig igen, når de bliver mere våde.

fase
Skift det ud. Svindet kommer igen.
hvis du feks udskifter med Ivarplank, fibercement, slipper du for vedligehold fremover. Jeg har skiftet gavle på både hus og dobbeltgarage. Det kostede kr. 15-1600 i planker + vindpap og skruer. Huset er 8 meter bredt. Men forskallingen bagved skalvære i orden.

Brædderne har været alt for fugtige da de blev monteret, og nu hvor de tørrer ud trækker de sig sammen. Jeg havde samme problem på min daværende carport. Da brædderne blev opsat var de så fugtige, at der trængte vanddråber ud når skruerne gik ind i træet
 Byt til nyt :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du kan da overveje at lægge en dækliste på. Om det er besværet værd ift at skifte det hele må du selv vurdere.

Jeg tror en del af dit problem er, at brædderne er monteret med søm der er skudt ind. Skruer er langt bedre til at fixere brædderne, så de ikke kan arbejde så meget - og så får man ikke lavet huller i klimaskallen.  

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også