Montering af LED 180 Touch LK IR lysdæmper

Jeg ville imponere min nabo som sidst hjalp mig med at montere denne LED lysdæmper i et kontaktpanel med 4 afbrydere. Det var lige over mit niveau. Nu ville jeg montere sammelysdæmper men i en simpelt panel med 1 afbryder og et stik med fast spænding. Huset er 1 år gammelt og alt el virker til at være lavet lige efter bogen. Jeg vil udskifte afbryderen med en lysdæmper, men som I kan se på billedet er der 2 brune og 1 sort og 1 grå ledning. Jeg ville tro at de brune skal i de to L porte og den sorte skal i “pilen” men hvad med den grå?? Efter at have set nogle indlæg her frygter jeg at jeg skal ned at have fat I en af de blå fra stikket og så løber jeg er for gode ideer.

Hvilke ledninger skal I hvor?

Hvad er præcis den sorte og grå ledning for en størrelse?


Dbh. Ole
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De brune i L, grå og sort i "bølge". Og så skal du ned og hente en blå op i N, og lave en lus (kort stykke ledning, lige som det korte brune) mellem N på lysdæmper og N på stikkontakt.

Grå og sort ledning er "mellemledninger" som går fra afbryder/lysdæmper og til lampeudtag.
Det funker perfekt.
Igen tusind tak for hjælpen Jens.

Dbh. Ole
Det var så lidt. Ingen grund til at fortælle naboen, at du har fået hjælp 

Hej Jens og Ole
Jeg har fundet tråden her, fordi jeg skal installere en LK Fuga LED 250 Touch IR lysdæmper i samme slags kontakt, som din, Ole. Min lampe er imidlertid forbundet til en anden kontakt også, en almindelig tænd-sluk kontakt. Derfor har jeg købt en lysdæmper med "korrespondance". Tænker I, at det gør en forskel ifh. råd om installation her? Skal jeg stadig trække den blå ledning op i "pilen" (som jeg går ud fra er det samme som "N") og lave en ekstra forbindelse mellem lysdæmper og stikkontakt?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Iben
Annonce
Tag et par billeder bag de nuværende afbrydere (som det øverste i denne tråd), så vi kan se hvilke ledninger der pt. er, og hvilke farver de har. Det er det bedste udgangspunkt for at hjælpe. Opret gerne en ny tråd med billederne, da Ole- jo fik løst sit problem i tråd.
Pil ind er ikke det samme
Hvis der IKKE står N på din dæmper så skal den ikke have en Nulleder ( blå ledning ) fra stikkontakt.
Afmonter den anden afbryder og tag sort og grå ud af denne afbryder i første omgang. ( muffer på så ingen kommer til skade)
Ved dæmper monterer  den / de brune i L og enten sort eller grå i den med bølgelinje.
Så skulle dæmper virke alene, og du vender tilbage med resultatet om det var sort eller grå.
Derfra kan vi så komme videre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Tak. Med den sorte i bølgelinie og den anden afbryder afmonteret kan jeg tænde og slukke for dæmperen. Hvad gør jeg mon herfra? Mvh Iben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis