Muy grande sten i randfundament

Halløj.
Er ved at grave et smalt randfundament (ca 15 cm) til en udestue på 24 kvm. Jeg er stødt på et par MEGET store sten, og tænker at lade skidtet ligge, for jeg får dem aldrig op (den største jeg er stødt på, er ca 80 cm lang, og ligger skråt fra 90 cm dybde til 35 cm dybde (jeg ved ikke hvor bred den er, men den er i hvert fald 60 cm bred).
Har læst et par tråde herpå forumet, der indikerer at gør man stenen ren, der hvor der skal støbes, så kan man godt lade den ligge - mener I stadig det :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du risikerer, at stenen flytter sig under Frost, når den ligger delvis højt.

 

Det vil være et kæmpe arbejde at dele stenen. Tror I virkelig den kan fryse opad, når det meste ligger frostfrie?
Jeg ville ikke turde tage changen.

fase
Med en god stor borehammer kan du bore en række huller i stenen, så kan du let flække den ved at slå kiler ned i hullerne.
Har lige set på Youtube hvordan man flækker f.eks. et ca 6 meter langt klippestykke.

Du kan også bore et gennemgående hul, et passende sted, i stenen, isæt et passende reb eller wire gennem hullet så kan du meget bedre komme til at løfte stenen op af hullet.
Evt. en eller to ekspansionsbolte, fastgjort i stenen, kan også gøre det.
Jeg ville ingen skrupler have med at støbe omkring den. Jeg ville dog forsøge at grave randfundamentet under den, så de armeringsjern der ligger i bunden af dit randfundament kan forsætte under stenen. Ligeledes ville jeg ligge et par Ø12 i toppen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis