Nødstop til fræserbord

Hej Folkens. Jeg er ved at bygge et lille møbelsnedkerværksted i mit hus. I den forbindelse har jeg lavet et fræserbord, hvori der er monteret en overfræser (en Triton tra001). Nu vil jeg gerne montere en On/Off knap med supplerende nødstop, så jeg ikke skal ind under bordet hver gang jeg skal tænde og slukke for overfræseren. Derfor har jeg købt denne kontakt: Dog må jeg erkende at jeg ikke har den tekniske snilde til at tilslutte den. Jeg har forstået teorien bag NC og NO (normally closed og normally open kontakter), men åbenbart ikke nok til at jeg kan tilslutte den. Herunder har jeg lagt en lille mock-up af hvad jeg skal have lavet - Vi leger at lampefatningen er min overfræser:
Og her ser i bagsiden af kontakten:Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg skal får "lys i lampen" (altså startet min overfræser) - hvis dette overhovedet kan lade sig gøre med den kontakt jeg har købt.

Håber i kan hjælpe :)

Hummersuppe... allerede?? 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa, der skal et relæ til, før det virker. Jeg har ikke lige mulighed for at tegne det op nu. Prøv eventuelt at google “relæ start stop”

Med venlig hilsen

Anders

Nu er det ikke helt let at læse beskrivelserne på billedet. Men umiddelbart kan jeg ikke forstå behovet for et relæ.

Rent konceptuelt skal du inde i boksen forbinde nul ledning (den blå) med samlemuffer.
Den brune ledning fra stikkontakten føres ind i den normale tænd/sluk kontakts indgang. Der sættes en lus (lille stykke ledning) fra den anden klemme på kontakten til indgang på nødafbryder.. Den brune fra fatning monteres på NO i nødafbryderen. 

Dog er det ikke altid helt logisk hvad der er NO og NC så måske skal du bruge NC. Jeg ville måle mig frem 

Ask
Der skal et relæ til af den simple grund, at start og stop knapperne virker som ringetryk på den måde, at når du slipper kontakten går den tilbage til udgangspunktet. En NO kontakt er afbrudt, når den ikke er påvirket, og en NC er sluttet, når den ikke er påvirket. Desuden er det ikke kontakter beregnede til driftsstrøm, men til manøvrestrøm

fase
Ja ok, jeg har bare set den slags knapper hvor den grønne kan trykkes ind permanent og den røde udløser så en fjeder der trykker den grønne ud 

Ask
Tak for svar 👍 Jeg frygtede lidt at der skulle et relæ til, da det er udenfor min ret basis el viden. Ville en derude kunne fortælle mig hvilket relæ jeg skal købe? Og hvis nogen kan tegne et diagram der viser hvordan en sådan installation (relæ og kontakt) skal tilsluttes, ville i være mine personlige helte 💪

Hummersuppe... allerede?? 
Annonce

Måske kan du bruge denne hurtige skitse.

fase
I stedet for at bruge penge på et relæ, kan du købe et start/stop med det hele indbygget.
Med en fræser (eller alle skærende værktøjer) er det vigtigt at hvis strømmen går, at maskinen så ikke starter op igen når strømmen kommer tilbage, uden at du har trykket på start, og det forhindrer denne også for.
Klik her. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er så ingen nødstop indbygget.

fase
Det er korrekt, men bruger man det så tit ?
Jeg har aldrig brugt det på mine maskiner....


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 02-09-2020 13:04:07

Det er korrekt, men bruger man det så tit ?
Jeg har aldrig brugt det på mine maskiner....

 Nej, det har du ret i. Jeg er bare gået ud fra professinet brug. Dert virker sikkert udmærket her.


fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis