Nødstop til fræserbord

Hej Folkens. Jeg er ved at bygge et lille møbelsnedkerværksted i mit hus. I den forbindelse har jeg lavet et fræserbord, hvori der er monteret en overfræser (en Triton tra001). Nu vil jeg gerne montere en On/Off knap med supplerende nødstop, så jeg ikke skal ind under bordet hver gang jeg skal tænde og slukke for overfræseren. Derfor har jeg købt denne kontakt: Dog må jeg erkende at jeg ikke har den tekniske snilde til at tilslutte den. Jeg har forstået teorien bag NC og NO (normally closed og normally open kontakter), men åbenbart ikke nok til at jeg kan tilslutte den. Herunder har jeg lagt en lille mock-up af hvad jeg skal have lavet - Vi leger at lampefatningen er min overfræser:
Og her ser i bagsiden af kontakten:Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg skal får "lys i lampen" (altså startet min overfræser) - hvis dette overhovedet kan lade sig gøre med den kontakt jeg har købt.

Håber i kan hjælpe :)

Hummersuppe... allerede?? 
Hej Folkens. Jeg er ved at bygge et lille... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik skrev den 02-09-2020 11:33:34

I stedet for at bruge penge på et relæ, kan du købe et start/stop med det hele indbygget.
Med en fræser (eller alle skærende værktøjer) er det vigtigt at hvis strømmen går, at maskinen så ikke starter op igen når strømmen kommer tilbage, uden at du har trykket på start, og det forhindrer denne også for.
Klik her. 

 Ville den så bare skulle tilsluttes således:  


Hummersuppe... allerede?? 
S. Fabrin skrev den 02-09-2020 14:36:42

Ja det er rigtigt. Tilgangen til IN og afgangen til OUT.

Så lige for at skære det heeeeelt ud i pap. med tilgangen menes der fra strømstikket til kontakten og afgangen menes der fra kontakt til maskine? 


Hummersuppe... allerede?? 
mandrillen87 skrev den 02-09-2020 16:35:51

Så lige for at skære det heeeeelt ud i pap. med tilgangen menes der fra strømstikket til kontakten og afgangen menes der fra kontakt til maskine? 

 Ja, det er korrekt. Man regner altid i energiretningen. Altså fra stikkontakten eller anden tilslutning og mod forbrugeren. Pas nu på fingrene og andet du kan komme til skade med.     


fase
Jeg skal gøre hvad jeg kan for at beholde alle fingrene 👍😊 tusinde tak for hjælpen, dejligt med et forum med så hjælpsomme mennesker 😁

Hummersuppe... allerede?? 
Annonce
Hej mandrillen87
Jeg har købt et tilsvarende nødstop og har samme problem. Fik du din konstruktion til at fungere og hvilket relæ anvendte du? Vh. Bent 
BBJ skrev den 27-01-2021 18:21:25

Hej mandrillen87
Jeg har købt et tilsvarende nødstop og har samme problem. Fik du din konstruktion til at fungere og hvilket relæ anvendte du? Vh. Bent 

 Jeg endte med at købe den kontakt der blev foreslået i tråden tidligere. Og så byggede jeg selv et hus med nødafbryder 😊


Hummersuppe... allerede?? 
Tak for svar og billeder   Jeg har arbejdet lidt videre og er endt med nedenstående diagram med et relæ (230V på spolen) og denne kontaktkasse https://minielektro.dk/ema-10007.html. Det virker fint.
Jeg tænker, at jeg vil kopiere din "nødstopknap"-konstruktion.
BBJ skrev den 28-01-2021 22:11:28

Tak for svar og billeder   Jeg har arbejdet lidt videre og er endt med nedenstående diagram med et relæ (230V på spolen) og denne kontaktkasse https://minielektro.dk/ema-10007.html. Det virker fint.
Jeg tænker, at jeg vil kopiere din "nødstopknap"-konstruktion.

 Jeg er desværre ikke skarp på relæer... har du et billede af det relæ du brugte? 😊


Hummersuppe... allerede?? 

Det er et hager ES 420
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis