Papiruld direkte på forskalling og dampspærre

Hej alle. Håber i har et par gode råd.

Jeg skal snart til at efterisolere mit loft med papiruld, som den afsluttende del af en større renovering af et typisk gulstens typehus fra start 70erne. 

Vi har I forbindelse med renovering, etableret nye dampspærre og krydsforskallet alle rum, og opsat troldtekt. Da vi har krydsforskallet er der enkelte steder skabt mellemrum imellem dampspærre og troldtekt, og det gør selvfølgelig at dampspærren nogle gange larmer lidt hvis vi åbner og lukker en dør. Den korrekte opbygning ville have været med isolering imellem dampspærre og troldtekt, men det havde vi ikke loftshøjde til.

Nu til spørgsmålet.
Jeg havde egentligt tænkt at sprede papiruld ud på den nuværende gamle 100mm isolering, men vil høre om jeg kan/bør fjerne den gamle isolering og kun isolere med papiruld. Tanken går på at papiruld kan holde dampspærren på plads og sikre at den ikke løfter sig så meget. Men vil dampspærren kunne bærer papirulden eller skal man have batts til at ligge nederst?

Mvh Morten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten,

Nu ved jeg ikke, hvor mange m2 det drejer sig om - og nu har du jo sat dampspærren op - men hvis du isolerer med ren papiruld, så kan dampspærren undlades. I dit tilfælde havde jeg uden tvivl fjernet de eksisterende 100 mm. isolering og fået blæst det ekstra papiruld ind. Jeg har selv haft talt med et par stykker omkring isolering af loft med papiruld og her var anvisningen, at fjerne dampspærren i den forbindelse. Du bør dog undersøge det med din isolatør som skal udføre arbejdet.
Om dampspærren kan bære det... Det burde den kunne, men den er selvfølgelig lidt mere udsat end ellers, hvis man af og til bevæger sig lidt rundt på loftet.

 

Pappacinsen skrev den 01-09-2020 12:35:03

Hej alle. Håber i har et par gode råd.

Jeg skal snart til at efterisolere mit loft med papiruld, som den afsluttende del af en større renovering af et typisk gulstens typehus fra start 70erne.

Vi har I forbindelse med renovering, etableret nye dampspærre og krydsforskallet alle rum, og opsat troldtekt. Da vi har krydsforskallet er der enkelte steder skabt mellemrum imellem dampspærre og troldtekt, og det gør selvfølgelig at dampspærren nogle gange larmer lidt hvis vi åbner og lukker en dør. Den korrekte opbygning ville have været med isolering imellem dampspærre og troldtekt, men det havde vi ikke loftshøjde til.

Nu til spørgsmålet.
Jeg havde egentligt tænkt at sprede papiruld ud på den nuværende gamle 100mm isolering, men vil høre om jeg kan/bør fjerne den gamle isolering og kun isolere med papiruld. Tanken går på at papiruld kan holde dampspærren på plads og sikre at den ikke løfter sig så meget. Men vil dampspærren kunne bærer papirulden eller skal man have batts til at ligge nederst?

Mvh Morten
Jeg har isoleret mine nye lofter med papiruld og i længden tror jeg ikke dampspærren vil holde, hvis den fx kun er klipset fast. Sidder den under noget forskalling, er det ikke noget problem. Det bliver til en del kg. Men som Gravko skriver, kan man godt undvære dampspærren hvis du bruger papiruld, så selvom den skulle løsne sig, er det ikke noget problem. I hvert fald ikke før du skal have loftet ned igen ;)

 

Min dampspærre ligger imellem den gamle forskalling og nye forskalling.
Jamen det ender nok med papiruld over det hele.. men mindre andre har nogle råd og vejledning der siger noget i en anden retning 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis